פסטיבל שובר מסך 2022: יוצרים מובילים, אושיות רשת וכתבינו בצפון נפגשו לפאנלים מרתקים

פסטיבל שומר מסך מכללת עמק יזאעל
הפסטיבל התקיים במכללת עמק יזראעל עם פאנלים מעניינים בהשתתפות כתבים בצפון, הפסיכולוגים של חתונה ממבט ראשון, פאנל על הסדרה פולארד שחושף דברים, אושיות כמו ציפי רפאלי והבטחה לעונה שישית של סדרה אהובה

מאת: בן דולינקו (בן בפייסבוק)

פסטיבל שובר מסך ה-17 התקיים ב-8.6.22 במכללה האקדמית עמק יזרעאל. פסטיבל זה מופק על ידי סטודנטים מהחוג לתקשורת של המכללה מהשנה ג' ושנה ב'. לפני שנה התקיימה הפסטיבל במתכונת שונה עקב המגבלות הקורונה.

במשך חודשים שלמים הם תכננו אילו פאנלים יהיו וכן מי יזכו בפרס כד החלב ע"ש מוטי קירשנבאום.

גילוי נאות: כותב שורות אלו למד בחוג לתקשורת של מכללת עמק יזרעאל, כך שיש רגשות נוסטלגיים, אבל מובן שהוא לא קיבל תשלום על הכתבה.

השנה הגיעו קהל רב מכל המגזרים והגילאים שנהנו מחוויה בלתי נשכחת. בין השאר היה ניתן למצוא דוכני מזון וממכר. במדשאה היו פזורים כריות ישיבה בצבעים של הפסטיבל אדום וצהוב. תחושת הפסטיבל השכיחה לרגע שזה במוסד אקדמי.

ימי הרדיו

השנה היו פאנלים מעניינים ומסקרנים. בניגוד לשנים הקודמות, היו רק שני מוקדים של הפאנלים: אולם המרכזי וכן באולפן הטלוויזיה. במקביל גם היו שידורי רדיו מיוחדים שגם אותם הפיקו הסטודנטים. גם כן זאת הייתה השנה הראשונה של שרונה אביטאי כמנכ"לית הפסטיבל, גם היא בוגרת החוג לתקשורת וכן של פסטיבל שובר מסך בתקופת לימודיה. אביטאי החליפה את משה שלונסקי, שהיה מנהל של הפסטיבל שנים רבות ואף השתתף השנה בפאנל מיוחד עם בוגרים מסוימים של החוג לתקשורת. בפאנל שהוא הנחה, הבוגרים והבוגרים סיפרו על הלימודים והחוויה שלהם בתחילת דרכם בתחום התקשורת. בין המשתתפים והמשתתפות בפאנל הייתה מעיין פרתי כתבת הצרכנות והכלכלה של חברת החדשות של ערוץ 12.

ברדיו של החוג לתקשורת, קול יזרעאל, השתתפו בין השאר יואב קוטנר, שדרן ועורך מוסיקה ואור צלקובניק, מנכ"ל רדיו 103FM. בנוסף, ראש החוג לתקשורת ד"ר ירון אריאל ראיין את לי-אור אברבך, סמנכ"ל חטיבת הרדיו של תאגיד השידור "כאן 11". הזמר והיוצר אליעד נחום (בר מהסדרה "שמש") היה אורח מיוחד בפסטיבל זה ואף עשה הופעה מוזיקלית ברדיו קול יזרעאל.

נחשו למי תהיה עונה שישית

האירוע המרכזי בפסטיבל שובר מסך היה קבלת פרס כד החלב ע"ש מוטי קירשנבאום שהוענק השנה ליוצרי ה"יהודים באים" הכותבים והשחקנים. יוצרי "היהודים באים", נטלי מרכוס ואסף בייזר, הודו למפיקי הפסטיבל וכן האנשים שליוו אותם לאורך כל הדרך ובמיוחד ליואב גרוס. מנחה הטקס היה יונתן ריגר, הבן של שימי ריגר, שהוא גם מנחה פאנלים שונים במשך כל השנים שהפסטיבל מקיים. מרכוס ובייזר סיפרו בפאנל לכבוד הזכייה בפרס כי הם לא שיערו שיגיעו למעמד שיש עונה שנייה אבל אם הזמן הם הבינו שהיה להם את ההזדמנות לייצר סדרה מעולה.

בשאלה ששאל ריגר את יוצרי "היהודים באים" על התחושות להפגנות שהיו נגד הסדרה לפני שנתיים בקרב הדתיים, מרכוס ענתה שיש להם את הכותבים שלהם והם לא מנסים להיות ארץ נהדרת. היא הוסיפה כי תפקידה של הסאטירה היא לבקר כל דבר שקשור לחיי היומיום. מטרת הסדרה הוא גם לגרום לצופים ללמוד יותר על ההיסטוריה היהודית והישראלית באמצעות לימוד על הנושאים שמוצגים. מרכוס ובייזר אף רמזו שיהיה עונה שישית.

פסטיבל שומר מסך פרס
שומר מסך, הפרסים. צילום באדיבות הפסטיבל

בפאנל על הסדרה "פולארד" הראו שני קטעים מתוך הסדרה "פולארד" ששודרה בכאן 11 שאותה יצר עמרי אסנהיים ("עובדה"). בפאנל, יחד עם אסנהיים, השתתפו גלעד טוקטלי ("עובדה") וענבל פטל עורכת אחראית של סרטי דוקו של כאן 11. אסנהיים וטוטקלי דיברו על תהליך הסדרה, על הראיונות עם בכירים אמריקניים שחשפו את פרשת הריגול וכן עם עוד כמה גורמים ביטחונים ישראלים. אסנהיים סיפר שתמיד רצה לדעת עוד על פרשת פולארד כפי שלא ידעו מקודם. הוא רצה להגיע לסיפור האמיתי מסביב לפרשת פולארד ובעיקר מה השתבש שם. בקטע הראשון שהראו בפאנל זה היה שאהוד ברק, אז ראש אמ"ן, שומע בפעם הראשונה שיחה של רפי איתן, ראש הלק"ם (הלשכה לקשרי מדע של המוסד) ומפקדו של אביאם סלע שהפעיל את פולארד, שאמר בשיחה לעיתונאית שרון חזיזה כי ברק רצה שימשיכו עם הריגול. בניגוד לזה, ברק אמר שלא היה ולא נברא.

לכן, כך הסבירו טוטקלי ואסנהיים, כי הם רצו להראות את הניגודים לסיפור של שני אנשים בכירים, איתן וברק. בשאלה מי מנע מפולארד להיכנס לשגרירות ישראל בוושינגטון, עדיין לוט בערפל. רוני מילוא, אז סגן שר החוץ בממשלת פרס, טען כי אליקים רובינשטיין, אז בכיר בשגרירות ישראל בוושינגטון, הוא זה שמנע מפולארד להיכנס לשגרירות. רובינשטיין הכחיש שהוא מנע להכניס את פולארד בטענה שלא ידע על אדם זה. רובינשטיין אף האשים את קב"ט השגרירות. בשאלה שניתן מהקהל לגבי שיתוף פעולה עם פולארד, הוסיפו אסנהיים וטוטקלי שבהתחלה רצו שהיה שיתוף פעולה איתו אך הוא סירב. היה להם חשוב לספר על הפרשה ולא על האדם עצמו למרות שהוא גם רצה להיות מרגל וכן רצה כסף.

לעשות תקשורת בצפון

פאנל נוסף היה עם כתבים בצפון. חן ביאר (כאן 11), נעה שפיגל (כיום כתבת "הארץ" בכנסת), גיא ורון (N12) ויוסי מזרחי (N12) סיפרו על חשיבותם ככתבים בצפון. הם סיפרו על סדר היום שלהם, על הסקופים שהיו להם, על החיפוש אחר סיפור שיכול לשנות את סדר היום ועל הקושי בהיותם כתבים יחידים בצפון למרות שיש עוד כמה. הם אמרו שלא קל להיות כתב בתקשורת מסורתית כפי שנהוג לכנות בחקר התקשורת. בשאלה על איך תקשורת החברתית משפיעה על עבודתם, ענתה שפיגל כי הטוויטר הוא הכלי הכי שמיש שיש. בנוסף שהיא גם כותבת עבור הפרינט (העיתון המודפס של הארץ), היא גם מפרסמת כל מיני התרחשויות בכנסת שמהווה גם תחרות בין הקולגות שלה בכלי תקשורת שונים. בלי הטוויטר, היא מוסיפה, לא היה איך להפיץ את המידע יותר מהיר.

שאר הפאנלים היו גם עם יוצרי טהרן, פריפריה אימפריה, ערן סויסה בהרצאת אורח וכן שיחה אינטימית עם ציפי רפאלי, אושיות רשת כמו יבגני זרובינסקי על הרשת החברתית וכן הפסיכולוגים של "חתונה ממבט ראשון", ד"ר יעל דורון ודני פרידלנדר.

לתחושתי, פסטיבל שובר מסך שוב הוכיח את הקסם שבו אפשר לשלב אקדמיה לתעשייה. גם אם זה השנה ה-17 הפסטיבל זה עדיין לא אכזב. הייחודיות של הפסטיבל זה שסטודנטים שמפיקים מאפס את הפסטיבל מראה את הפוטנציאל הגלוי שלהם. השיתוף הפעולה שלהם מראה כי אין ספק שחלקם עוד יעשו שמות בתעשיית התקשורת.

אהבתם? שתפו
מאמרים נוספים
לשיתופי פעולה - דברו איתי
אהבתם? שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים נוספים