הטור של בן: מה שרואים מכאן לא רואים משם ולהיפך

בית חנינא חמאס שבעה באוקטובר
על המפגש עם עיתונאי יליד אלג'יריה, הטירוף של סינוואר ומה קרה כשבן נסע לתוך השכונות בית חנינא ושועפט, ומי הם באינסטגרם האנשים שטעו לגבי ישראל

אחד התחביבים האהובים עלינו כבני אדם זה להגיד שאנחנו צודקים ואחרים טועים. זה תמיד ככה בכל ההיסטוריה האנושית שלנו. ברגע שזה נוגע מי צודק ומי טועה לגבי הקונפליקט המורכב שאפשר לפתור בכמה דקות של מדינה של כל אזרחיה או שתי מדינות לשני עמים.

במהלך הביקור שלי עם אימא שלי בארה"ב נפגשנו באופן אקראי עיתונאי צרפתי יליד אלג'יריה. הוא שאל אותנו מאיפה אנחנו וענינו מישראל. אימא שלי ואני הבטנו בו בדאגה ברגע שהוא שתק לכמה שניות ואז אמר שיש שיר שהוא מאוד אוהב שנקרא "שבט אחים יחד". אז אימא שלי ואני צחקנו והסברנו שחשבנו שהוא יגיד משהו שלילי מאוד. הוא גם צחק ואמר שעבד עם עיתונאים רבים ביניהם נחום ברנע ושמעון שיפר. הוא שאל אותי מה אני עושה בחיים ומה התוכניות שלי. עניתי שכרגע אני ממתין לשירות צבאי (האמת שהייתי אז חייל וקיבלתי אישור מיוחד לבקר את סבתא שלי כי חשבנו שהיא במצב גסיסה) וכן אני רוצה להיות עיתונאי. הוא שמח לשמוע שאני מעוניין להיות עיתונאי ונתן לי עצה "תהיה עיתונאי שטח כי שם תראה יותר ממה שאתה רוצה בטלוויזיה". הוא גם הוסיף כי הקונפליקט בין ישראל לפלסטינים יש פתרון של כמה דקות הוא לדעת איך לחלק את הטריטוריות. אינני יודע אם הוא באמת יודע שהפתרון הוא מבוי סתום.

בזמן השירות הצבאי שלי התוודתי לשמו של מסעב חסן יוסף שמכונה "בן החמאס" בשל בנו של ממקימי חמאס וכן כונה גם "הנסיך הירוק" בגלל צבע דגל החמאס הוא ירוק שגם צבע של האסלאם על פי האמונה. קראתי בשקיקה את ספרו של מסעב יוסף על מסעו ממחבל פוטנציאל למשתף פעולה של ישראל על מנת להציל את אביו מחיסול. בסופו של דבר מסעב יוסף התנצר והיגר לארה"ב. מפעילו אגב הוא עורך דין גונן בן יצחק המוכר במחאה שלו נגד נתניהו.

באחד הראיונות שהעניק מסעב יוסף לאחר פיגועי השבעה באוקטובר הוא הסביר שהוא לא הופתע שתהיה מתקפה כזאת. זה תפס אותו דווקא באירופה בשביל לשוחח על חייו. לאחר שהבין על המתקפה הוא ביקש לקטוע את ההרצאה ולחזור לארה"ב. כל חייו בגלות הוא מקדיש להראות את הצד האמיתי של ישראל. היו כאלה שהציעו לו להיות מנהיג פלסטינים לאחר שהחמאס יתמוטט אך סירב בטענה שזה לא דרכו להנהיג ועליו להיות אדם טוב כפי שהטיף ישו בברית החדשה.

גם בנוגע  לד"ר פיל מק'גרו, הידוע בתור "ד"ר פיל", שבעה באוקטובר לא השתיק אותו. הוא הביע תמיכה בישראל ותבע מנשיאות האוניברסיטאות להתפטר בשל שתיקתן מול האנטישמיות והקריאות להשמדת היהודים מצד מפגינים פרו-פלסטיניים פרוגרסיביים. הוא גם הביע זעזוע ממעשי חמאס לאחר שצפה בסרט הזוועות. באחד הפרקים האחרונים של התוכנית שהוא מעלה ליוטיוב, מק'גרו מתח ביקורת חריפה נגד שתי סטודנטיות המדהות כפרו פלסטיניות שהגיע לראיון. הוא אמר לאחת מהן לאחר שסרבה לגנות את מעשי הטבח, ש"יש דברים שהם פשוט כבוד בסיסי, כשאני שואל אותך מה שקרה בשבעה באוקטובר זה משהו שאת מגנה, ואת אומרת 'ובכן, צריך להסתכל על מאה שנה של קונפליקט – לא אתה לא.

זה או שזה טוב או שזה רע. הטבח היה רע ואני לא צריך מאה שנה של קונפליקט כדי לדעת שזה רע". תגובה אחרת של סטודנטית שניסתה שוב להסביר כי הטבח מגיע כחלק מקונפליקט הייתה ש"חמאס לקח חיים של חפים מפשע? למה חמאס לקח חיים של חיים מפשע? למה חמאס ממומן? למה חמאס הגיע לזה?". מק'גרו לא נשאר חייב ואמר לה "מתי שמישהו מגיע והולך לבית של מישהו ושורף חפים מפשע בעריסות – לא מעניין אותי למה – זה רע". בהמשך הפרק התארח מסעב יוסף שגם הוא לא נשאר חייב וגילה לאותן סטודנטיות פרו פלסטינים את האמת שהן אפילו לא ידעו. "נגיד שישראל הייתה מושמדת המצב לא היה נפתר. גם ככה יש יריבות בין חמאס לשאר ארגוני הטרור. מספיק זה מספיק והשבעה באוקטובר הוכיח את זה ואתן עוזרות לחמאס ואנחנו לא נסכים. בעשרים שנים הבאות הפלסטינים ישלמו בדם את החשבון שחמאס גרמו היום". הוא ענה גם לאחר שנשאל אם חמאס והפלסטינים ביחד ש"אחרי השבעה באוקטובר כן. אין שום הבדל. רוב הפלסטינים תומכים בחמאס. זו עובדה – את אפילו לא יכול לגנות את מה שחמאס עשה בשבעה באוקטובר. מה שהיה בשעה באוקטובר היה טבח. זה היה רצח עם", הוסיף וזכה לתשואות בזמן שהפה של שתי הסטודנטיות היו פעורים לאחר שהבינו שעברו שטיפת מוח.

במוסף הארץ פורסמה כתבה של שלומי אלדר ("תולדות השיגעון בעידן סינוואר", 15.4.24) שמראה זווית שונה על המתרחש בעזה מעדויות בעיקר מבכירי פת"ח שחלקם ירדו למחתרת. בין השאר אלדר כתב כי חלק מפעילי הפת"ח לגלגו על הרעיון של סינוואר לגבי כיבוש ישראל באמצעות פריצה בגדר אבל הבינו שזה לא מדע בדיוני. רובם הבינו שלאחר ששוגרו הרקטות לישראל שעזה תימחק. התגובה של ישראל, הם אמרו, לא הפתיעה אותם אבל מה שהפתיעה שישראל לא רואה ממטר. אין חפים מפשע ניסה לרמוז שלומי אלדר למרואייניו והם הסכימו אך עדיין אמרו שבשביל לחסל בכיר בחמאס לא צריך להרוג אזרחים חפים מפשע. בערב ההתקפה של חמאס, כך אמר איאן (שם בדוי) לאלדר, היו שהבינו שיש משהו גדול ונוראי. חלק מהבכירים של חמאס עזבו למדינות אחרות בשביל להימלט לאחר ישראל תגיב. גם כן נחשף אז תוכנית מפורטת של הפלישה לישראל כולל חלוקת המדינה הפלסטינית של סינוואר לקנטונים כמו בשוויץ. איאד אף קיבל הצעה להיות ראש הוועדה של אזור זרנוגה (כיום שכונת קרית משה ברחובות) שם התגוררה משפחתו לפני 1948. הוא סירב להצעה.

אבל הטירוף של סינוואר עבר כל גבול. איאד מאשים את מי שהחליט לשחרר את סינוואר בעסקת שליט ועל התעלמות מגורמים ביטחוניים ישראלים. איאד עדיין מאמין בפתרון אבל לא במצב הזה. הוא, כמו שאר הבכירים של פת"ח שנמלטו מעזה, מתגורר בקהיר. הוא טוען שאין לו עתיד בעזה. בסוף הכתבה מתאר אלדר את השיחה הקצרה שערך עם שני אחים עזתים שהצליחו להימלט בתחילת מלחמת חרבות ברזל. הם למדו עד אז באוניברסיטה בעזה וכעת אין להם מה לחזור. הם אפילו לא יודעים מה הגורל של המשפחה שלהם. הם הבינו שעליהם למצוא מקום אחר לגור.

בתחילת מלחמת חרבות ברזל אמרו מפגינים פרו פלסטינים ברחבי העולם שישראל היא מדינה אפרטהייד בטענה שאין חופש תנועה לפלסטינים. אותם המפגינים לא מבינים כי מעברי הגבול, שאותם טוענים שהם גורמים לאי חופש תנועה לפלסטינים, קיימים גם במדינות. העיקר להגיד משהו שלא מבינים.

בן דולינקו על עיתוני הארץ ידיעות ניו יורק טיימס
המפגש. בן דולינקו צילום עצמי

שבועיים לפני שסיימתי את עבודתי כסוקר באוטובוסים, עליתי לרכבת הקלה בירושלים ונסעתי לתוך השכונות בית חנינא ושועפט. לא פחדתי כי ידעתי שכל הנושא של אפרטהייד לא אמיתי בכלל כי מילא כולם יושבים ביחד. לא ראיתי שום הפרדה בין דתות. כן, אנשים מעדיפים להיות עם בני דתם בגלל שהם יודעים את שייכותם.

אני גם צופה מדי פעם באינסטגרם באנשים שהבינו שטעו לגבי ישראל. חלקם היו מוסלמים והתנצרו. אחד מהם הוא קרים שנולד בפקיסטן והיגר בגיל צעיר לבריטניה עם משפחתו בשביל למצוא חיים טובים. כל חייו חשב שישראל היא רשעית וצריך להרוג את היהודים. ברגע שנסע לישראל הבין שטעה והחליט גם להתנצר. לדעתי לא צריך להמיר דת בשביל להגיד מצאתי את האמונה האמיתית אלא צריך לראות במו עיננו את המציאות שלא זוכים לראות במסך הטלפון או בקריאה בעיתונים.

ישנו קטע מפורסם שבו ריצ'רד פריור, שהיא מגדולי הקומיקאים האמריקנים בכל הזמנים,  הסביר לגבי ביקורו באפריקה בשביל לחפש את השורשים שלו. הוא הבין שאין לו סיכוי למצוא את השורשים שלו כי פעם לא היו מדינות באפריקה כמו היום וכל אחד והשבט שלו. לא אצטט את הגסויות שלו בעיקר המילה שהאות הראשונה בעברית היא כ'. הפואנטה היא שצריך להיות במקום שבו אומרים שיש משהו במקום להגיד משהו במקום שבו לא נמצאים.

(

אהבתם? שתפו
מאמרים נוספים
לשיתופי פעולה - דברו איתי
אהבתם? שתפו

8 תגובות

  1. Are you still using Calendly to schedule your calls and meetings?

    If your answer is yes, then you are actually hurting your business not helping it…

    Calendly is limited, doesn’t unlock the full potential of your business…

    And to make matters worse, they charge you monthly…

    What a joke…

    But you don’t have to worry, because my good friend Kundan is about to change the entire market …

    You see, he just launched his newest creation AI Calenderfly…

    The world’s first appointment-setting app that is fully powered by AI…

    It will do all of the heavy lifting for you on complete autopilot…

    AI meeting scheduling
    AI reminders
    AI tracking
    And much much more

    You can even accept payments live, and collect leads…

    But it gets even better…

    You don’t have to pay a penny in monthly fees…

    Click here to watch AI Calenderfly in action and secure your copy at the lowest price possible… https://ext-opp.com/AICalendarfly

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים נוספים

ביחד ננצח קבוצת פייסבוק עזרה למפונים

ביחד ננצח הגרסא החיפאית

"ביחד ננצח – חיפאים מאחרים" זה שמה של קבוצת פייסבוק חדשה שהוקמה כדי לעזור למפונים מאזורי הלחימה להשתלב בחיפה, להכיר את העיר, לארח בחום ולהעניק להם פעילויות יוצאות דופן שאין להם בבתי מלון

קראו עוד »