כמה אורים קטנים של חנוכה

אורות החנוכיה חנוכה
אני לא טיפוס של חגים (זה כל כך נושא להרחבה בפוסט אחר) לכן לא חשבתי לכתוב על חנוכה. אבל כמה דברים שכנעו אותי אחרת. על תערוכת חנוכיות היסטוריות, המתנות שמשפרות את החיים של מתמודדי עמותת אנוש, צמחים ואיך אבוקדו קשור

בכל זאת, חג של אורות. חוץ מזה החורף מתקרב. לא תראו חופש עד האביב אלא אם אתם עוד הולכים לבי"ס אז צריך להאיר קצת.

מתנות לנפש חנוכה

היא כבר הפכה זאת למנהג נאה  וגם כעת, חנוכה 2021, מציעה אנוש, העמותה הישראלית לבריאות הנפש, מתנות ומארזים למכירה. לא רק שהמחירים נוחים אלא שיש פה מצווה מעבר שופינג סטנדרטי וסתמי  בקניון או אונליין. יש כאן את העיניין האנושי.  כל המוצרים מיוצרים על ידי חבר'ה שמתמודדים עם מגבלה נפשית, ועובדים במרכזי התעסוקה של אנוש ברחבי הארץ. הרווח ממכירת המוצרים לא מגיע לכל מיני מקומות עלומים אלא מועבר ישירות למתמודדים  על מנת לסייע להם להשתלב בקהילה וולהעשיר את החיים שלהם.

בעמותה מציינים שבמיוחד עכשיו  חשוב לחזק את התעשייה המקומית ולרכוש מוצרים שיש בהם תרומה חברתית. אני נוטה להסכים אתם בהחלט.
אז איזה מתנות מחכות לכם שם ? בין השאר  נרות חנוכה ב-10 שקלים, מגוון חנוכיות במחיר של 60 שקלים, סינר חנוכה ב- 32 שקלים, ספלים – 19 שקלים. יש גם  מארזי חג כמו מארז שוקו חם בשניים ב– 58 שקלים,  מארז חליטת תה מפנק – 255 שקלים ועזבו את חנוכה, זו מתנה טובה לחורף בכלל. אני מתלהבת  מהספלים עם כיתובים מדליקים אפרופו חנוכה ומלאי העצמה כמו  כמו "באתי חושך לגרש", "השנה יקרה לי נס", ו"טיגנתי לביבות"- כל ספל עולה 19 שקלים. יש מחירים מיוחדים לחברות וארגונים.  ניתן להזמין את המארזים והמתנות ישירות מאתר חנות האון ליין של עמותת אנוש – "אנושופ" בכתובת: https://www.enoshop.co.il  או בטלפון: 054-9299599 . משלוחים עד בית הלקוח בתוספת תשלום.

לדברי מנכ"לית אנוש, ד"ר הלה הדס: "מסגרות התעסוקה שלנו מהוות עבור מתמודדים עם מגבלה נפשית מרכיב משמעותי בתהליך השיקום. זה המקום שבו הם מפתחים את כישורי העבודה לצד אינטראקציות וקשרים חברתיים החשובים להשתלבות בקהילה. מכירת המוצרים גם מאפשרת למתמודדי הנפש לקבל הכנסה נוספת. חשוב להרבות אור, לחזק את התעשייה המקומית ולרכוש מוצרים שיש בהם תרומה חברתית".

 

חנוכיות מהעבר

מוזיאון נחום גוטמן לאמנות, שממוקם בנווה צדק, תל אביבה מציג לכבוד חנוכה, תערוכה לכל המשפחה תחת השם "חנוכייה לי יש". השם נדוש אבל התערוכה מיוחדת ונראה שהיא שווה ביקור. למה נראה? כי לא הייתי שם אז לא יכולה להעיד אבל כן קיבלתי את התמונות האלו שיבהירו לכם את נקודת האור.

התערוכה מציגה 60 חנוכיות, מקהילות ישראל השונות אשר נאספו על ידי בני הזוג דרורה ופנחס זכאי , במהלך 46 שנות נישואיהם. יום אחד אראיין אולי את הזוג זכאי שיתנו לנו כמה סודות על איך זה  להיות נשוי 46 שנים, אבל נחזור לעינייני החג. התערוכה משקפת מגוון סגנונות אמנותיים של קהילות ישראל בארצות מוצאן, ובתקופות שונות בהיסטוריה. יש פה ערך מוסף אמיתי, ומשהו מיוחד יותר בטח מאשר החנוכיה הפשוטה שיש לי בבית ונראית כאילו עשה אותה ילד בגן, עם כל הכבוד. בתערוכה הזו  דרך מיצג, חנוכיה, הצופה יכול לצאת למסע בחיי העם היהודי בישראל ובתפוצות, להתוודע לגלגוליה של החנוכייה במרוצת הדורות, ולהעמיק את ההיכרות עם סיפור חג החנוכה ומנהגיו.

אוצרת התערוכה ניצה בהרוזי ברעוז מספרת כי משאבים רבים הושקעו בחקר המוצא של החנוכיות המוצגות בתערוכה. לנסות להבין ולגלות עליהן יותר. מה גם שהחנוכיות עברו שחזור כדי להחזיר אותן למראה המרשים והמואר כפי שהיה  החנוכיות שוחזרו למראן הזוהר והמרשים, כפי שהיו במקורן. כל אלו מקנים לחנוכיות המוצגות ערך היסטורי ורגשי רב

מחירי כניסה למוזיאון: הכניסה לילדים עד גיל 18 ללא תשלום. מבוגר: 24 שקלים, גמלאי 12 שקלים, סטודנט 12 שקלים.  

 

ירוק כה בריא לחורף

איך קשור אבוקדו עם חנוכה? או. ראשית, הפרי הזה אוהב ומבשיל יותר בעונה הקרה למרות מה שמנסים למכור לכם בסופרים. בנוסף אני מזכירה לכם, ולעצמי, כי צריך לאזן את הסופגניות והלבבות הנוראיות עם אוכל בריא. אמיתי. וירוק. כזה עם שומן בריא וטבעי ולא רווי ששוכב לכם בבטן וצועק 'הצילו מתקפת צרבת'.  יום בהיר אחד (היו עוד כמה כאלה לאחרונה) שק אבוקדו הגיע לפתח דלתי. זה היה מחזה משונה משהו, שכן לא ציפיתי לבואם.  כשאני רוכשת אותם בחנות זה בדרך כלל בקמצנות משהו. איכהשהוא עד כה לרוב נפלתי על אבוקדואים (מותר להגיד כך או שאני נשמעת בת 6?) קשוחים, מרים מעט וזעופי פנים. מי שעוד חושבים כמוני הם המומחים בחברת 'חקלאי גרנות' למכירה והפצה של פירות וירקות לרשתות מזון. "בחודשים האחרונים ניתן היה להשיג אבוקדו באיכות נמוכה ובמחיר יקר, זאת משום שנמכר שלא בעונה.  רצוי וכדאי לרכוש אבוקדו בעונה בלבד ומגורם מוסמך, כדי שתקבלו גם איכות ובמחיר זול".

למה שווה להסתער עליו?

"חקלאי גרנות  משווקת אבוקדו ממותג – כנראה שיש כה דבר- בתפזורת, באריזות רשת ובאריזות נספק, תחת שם המותג שלהם. עכשיו הם משווקים  אבוקדו מסוג אטינגר, שנחשב לזן האהוב ביותר על הישראלים. והנה פרט מידע שלא ידעתם בעבר, האבוקדו ששווק בתחילת ספטמבר הוא מסוג גליל. כנראה שעולם הירקות מעניין יותר ממה שנראה בצלחת הסלט.  האטינגר ישווק עד סוף השנה כשבהמשך יצטרפו אליו זנים נוספים בהם האס, פוארטה ופינקרטון. 

האבוקדו נחשב לשומן בריא, כ- 20% מהרכבו התזונתי הם שמנים בעלי תכונות המונעות כולסטרול, תהליכי חמצון ומחלות לב. יש בו כמות גבוהה של ויטמינים, בעיקר ויטמין E. זהו נוגד חמצון חשוב ביותר והוא מגן על הרקמות מפני נזקי חמצון, קרינה והרעלה. האבוקדו מכיל את כל חומצות אמינו החיוניות, מה שהופך אותו לבעל חלבון מלא.  האבוקדו עשיר מאוד באשלגן ודל בנתרן ולכן מתאים לבעלי נטייה למחלות לב וכולסטרול. באבוקדו יש ברזל, סידן, מגנזיום וויטמין C. 

אבוקדו של חברת גרנות אתר פלנטע
אבוקדו של חברת גרנות. צילום מעין עופר

 

 

חנוכה בין הצמחים

המשתלה הגדולה בישראל, משתלות יגור, חוזרת לקיים עד ה-4.12 את פסטיבל חנוכה המסורתי שלה (לאחר שבתקופת הקורונה לא התקיימו אירועים במשתלה). במהלך הפסטיבל תתקיים פעילות לכל המשפחה וללא תשלום כמו הכנת סביבונים וחנוכיות לחג . במהלך כל הפסטיבל ינתנו הנחות ענקיות על מגוון מוצרים ועל חנות יגור הום הצמודה למתחם המשתלות בכניסה לקיבוץ יגור. מחכים לכם למשל הנחות של 25% על צמחים . דרך טובה להכניס אנרגיה בריאה וחמצן הביתה. האירוע מתקיים בכל מזג אוויר עוד פרטים באתר של משתלות יגור

 

 

אהבתם? שתפו
מאמרים נוספים
לשיתופי פעולה - דברו איתי
אהבתם? שתפו

7 תגובות

  1. זאת הפעם הראשונה , להכנס לקרוא מין"בלוגים", את עושה זה יפה,נטע,
    …בצניעות ועדינות. כל הכבוד.

  2. אהבתי וקראתי בהנאה רבה . כרגיל את כותבת ומקיפה את כל הנושאים הנדונים בצורה יסודית ומעניינת.

    יישר כח!!!!!

    רןנית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים נוספים

בן דולינקו על עיתוני הארץ ידיעות ניו יורק טיימס

הטור של בן: לא זאת 'הארץ' שלי

בן דולינקו מספר על איך זה נראה ומרגיש לקרוא עיתונים בעברית דווקא בארה"ב. ומה הוא חושב על עיתון הארץ ומה העורכים שלו צריכים לעשות אם הם רוצים להיות הניו יורק טיימס

קראו עוד »