מה גרם לאפרת לעזוב קריירה בהיי טק לכיוון של צמחי מרפא ונטורופתיה?

אפרת בר לב צמחי מרפא צילום פוינט אוף יו
היא הייתה כביכול האשה הישראלית המושלמת: תכניתנית בחברת היי טק, אמא ובת זוג מסורה שחייבת להצליח בכל החזיתות. אבל הגוף זעק הצילו ותסמונת המעי הרגיז הטריפה לה את מערכת העיכול. אחרי אירוע בנאלי לכאורה הגיע שינוי ענק

זה התחיל בכמעט קריסה פיזית ונפשית

"נחזור 10 שנים אחורה בזמן, אני אמא צעירה , עובדת הייטק,  יש לי משרה מוצלחת, אך תובענית, ואני רוצה להצליח בכל החזיתות, גם להצליח בקריירה, גם להיות אמא- מחוייבת, להעניק טיפול מסור לילדים שלי, לטפח אותם, את הזוגיות שלי, הבית וגם קצת לעצמי, כושר ופנאי. באותה תקופה, בעלי נאלץ להעדר רבות מהבית, אני מתמודדת לבד בכל החזיתות, עד שאני קורסת, פיזית ורגשית. לא שחשבתי אז על צמחי מרפא", מספרת בר לב,

הלחץ היומיומי, נתן את אותותיו על גופי, ואני מקבלת אבחנה: תסמונת מעי-רגיז. מערכת עיכול יוצאת מאיזון, ומגיבה לסטרס:
התכווצויות בבטן. נפיחות, כאבים – כל אוכל שאכלתי, בריא ככל שיהיה, גרם לכאבים. אי-שקט. בחילות ועוד תופעות, שהובילו לתסכול מאוד גדול.

"הרפואה המערבית הציעה "פתרון" (קצת) עקום לבעיה

ציפרלקס, תרופה המיועדת לדיכאון וחרדה וגם תרופה להקלה על עוויתות המעי, סרבתי להאמין שאין פתרון, אין תרופה שתרפא אותי שתחזיר את המכונה הזו גוף האדם  לתפקוד תקין. "במשך 6 שנים חיפשתי פתרון, ואין", היא אומרת, "ואז יום אחד, חוויתי סיטואציה מאוד מלחיצה, שהיתה נקודת משבר.

"כהרגלי, בכל יום, כשחזרתי מהעבודה, אספתי את ילדיי מגני הילדים. בחוץ היה מאוד קר, גשם זלעפות ניתך על הרכב , בקושי הצלחתי לראות את הכביש או את הרכב לפניי, לבסוף הגענו לחניון בניין המגורים שלי. יצאתי לפרוק את הילדים מכיסאות בטיחות, אספתי על הכתפיים את כל רצועות כל התיקים והציוד של הילדים, אוחזת ילדה אחת ביד ימין, וילד שני ביד שמאל.
רצנו היישר לפתח הבניין, למרות שאני כבר רטובה עד לשד עצמותיי שנכנסו ללובי הבניין, גיליתי לאכזבתי, שאין חשמל! משמע, אין מעלית.

"בייאוש כבד, הבנתי שעליי לטפס בחדר מדרגות חשוך וממוגן, עם ציוד כבד, שני ילדים קטנים, עייפים ורעבים "תלויים" על רגליי, ואני מרגישה עייפה מיום עבודה ארוך, רעבה ומותשת, מקווה כבר להגיע הביתה. אנחנו מטפסים למעלה, הילדים ואני, לאט-לאט, בעצלתיים, נוטפים מים, והזמן מתארך, כמו נצח, עד לקומת המגורים שלנו. כשהגעתי לפתח הדירה, באכזבה עמוקה, כמו חץ שנתקע בליבי, גיליתי, שאיבדתי את מפתחות הדירה שלי. זה היה שלב, שהרגשתי שמכאן אי-אפשר להמשיך יותר, הגיעו מים עד נפש, התיישבתי על ריצפת הלובי בקומת המגורים שלי, והתחלתי למרר בבכי תמרורים".

ואז קרה משהו שגרתי כביכול. השכנה שראתה אותה מתוסכלת ועצובה והכניסה אותה ואת הילדים לדירתה, הכניסה עלים לקומקום תה והגישה לה ספל. זה הכל. "וכוס התה הזו, גרמה לי להרגיש סוג של שקט ורוגע שלא היו לי הרבה זמן והחזירה אותי לשורשים של בית הוריי.

לפעמים, המודרניזציה מרחיקה אותנו ממה שידענו פעם

הרי אמא שלי, מאז ותמיד לימדה אותי, את הסגולות של צמחי המרפא
והתבלינים שהיו בשימוש במטבח של יהודי עירק: זרעי הל, זרעי קימל, תבשלים מתובלים בבהארט:
תערובת ארומטית עם ציפורן, אגוז מוסקט, עלי ורדים ועוד,
שעושים לנו טוב, בבטן, מלבד העובדה שזה מאוד טעים ומעורר חושים.

כמו ריח התבלינים במאכלים העיראקיים המסורתיים: טביט, קובה, פלאו,אשר נטמעו כזיכרון מחבק ומנחם, שכל תא ותא בגוף שלי זוכר".

היא התחילה לחפש מידע שיבסס את מה שהרגישה ,להיזכר בחוכמת הדורות של אמא בנוגע לסגולות הבריאותיות של צמחים ותבלינים. זו היתה נקודת הפריצה, אל עולם של צמחי המרפא, ליצירת ריפוי ולקיחת אחריות על החיים.

"חיפשתי אישור מדעי לכל השאלות שצצו מכל עבר, רציתי הוכחה שצמחים "עובדים", אני אישה משכילה, מתמטיקאית, מודרנית,
אמונה בלבד, היא לא חלק מהז'רגון שלי. האם צמחים יכולים להרגיע את מערכת העצבים שלי ? לסייע למערכת העיכול שלי ? האם צמחים מסייעים לגוף להתגבר על תחלואים ?

 קצת היסטוריה, על צמחי מרפא צמחים ונשים 

עוד בימי קדם, נשים עסקו בליקוט צמחים והכנת תרופות  ויצרו שינויים מרחיקי לכת בחייהן, באמצעות הצמחים. במיתולוגיה היוונית, האלה הקטה (Hekate), אלת האדמה הייתה ידועה בבקיאותה בתכונות-צמחים, עסקה ברפואת עשבים והכנת שיקויים.

בפרה-היסטוריה, האדם הקדמון הבין מהתבוננות כשגורילה חולה, היא אוכלת צמח מסויים, כי הוא נוגד זיהום,
ציפורים  בוחרות חומרי קינון נוגדי זיהום, כדי להגן על הגוזלים שלהן.

נשים אינדיאניות, השתמשו בצמח הנקרא בטטת-בר מפיג כאבי-מחזור, מקדם פריון, מעורר חשק מיני.

נשים סיניות, השתמשו בצמחים תומכי פוריות,כגון: אנג'ליקה-סינית, רימניה, גוג'י-ברי ועוד. ועוד. ועוד.

 קצת תימוכין מחקרי:
בשנות ה-80 ועדה גרמנית נתנה אישור מדעי ל- 400 צמחים, תיעדה פרמטרים של בטיחות, יעילות, התוויות בריאותיות, מינונים, תופעות לוואי.

בשנות ה-90, המועצה הבוטנית האמריקאית, אימצה את ממצאי הועדה הגרמנית, בנוגע להשפעה של צמחי-מרפא על הגוף שלנו.
כיום ישנן תרופות מרשם רבות, המבוססות על צמחי-מרפא

קליק בגוגל, הוביל בר לב ל- PUBMED – ספריה לאומית הרפואית של ממשלת ארה"ב, איתרתי אלפי רשומות של מחקרים ומאמרים אודות צמחי מרפא.

ריפוי מגיע מהטבע, מה שידעו פעם, נשים קדומות, מוכח היום במחקרים קליניים, למשל:

* כורכום -מוריד דלקת,
קינמון מאזן סוכר בדם,
נענע  מסייע לעיכול,

אז למה הכוונה צמחי מרפא ? מה הם ?

צמחי מרפא הם פירות:

  • אבוקדו, מכיל חומצה-פולית תורם לפוריות, אפילו נראה ויזואלית, כמו רחם. פירות מסייעים להפחתת לחץ-דם

צמחי-מרפא הם פרחים, עלים, ירקות וזרעים

פרחי-בבונג ופרחי-לבנדר מסייעים להרגעה והפחתת מתחים. עלי-סרפד מסייעים להפחית תסמיני אלרגיות. עלי פטל-אדום תומכים בבריאות הרחם ולידה קלה.

זרעי שומר וזרעי קימל, מסייעים במצבים כמו נפיחות בבטן, גזים, כאבי-בטן.

צמחי-מרפא הם גם שיחים, שורשים, שרפים

פטרוזיליה, מנדפת ריח רע מהפה, "שוטפת" החוצה את מזהמים בדרכי השתן.

אז החלטתי לנסות, הרי זה פשוט להשיג את הרכיבים האלו, נכון ?! אצל הירקן, בחנות תבלינים, בסופרמרקט
בהמשך התחלתי גם לגדל עשבי תיבול גם באדנית במרפסת הדירה שלי. התחלתי עם צמח אחד, אח"כ שניים וכן הלאה.

שימוש בתבלינים או צמחי מרפא:

– זה לא יקר
לא מצריך שינוי דרמטי בחיים
אין צורך להשקיע  זמן, לחתוך, לקצוץ, לבשל, להפשיר, לחמם,
בסך הכל צריך לזרוק חופן צמחים לתוך ספל.

החלטתי לקחת אחריות על החיים שלי, לא הסכמתי לקבל את האבחנה הזו כגזירת גורל, חיפשתי פתרון.
עשיתי בחירות שיטיבו עימי
עזבתי עבודה כאשת מחשבים, תוכניתנית,  הלכתי ללמוד את תחום הבריאות, כדי לעזור לעצמי, עשיתי שינויים בתזונה שלי ובאורח-החיים שלי ובעיקר  המשכתי לחקור, אפילו תוך כדי המתנה בחוגים של הילדים,
לא הסכמתי לקבל את המצב כמות שהוא והחלטתי שאמצא פתרון, לא משנה כמה זמן זה לוקח, זה המסע שלי. התמדתי בצריכת צמחי מרפא כאורח-חיים, אפילו בקיץ, כחליטות קרות. שילבתי טיפולים נוספים ברפואה משלימה, המעודדים את מנגנוני הריפוי הטבעיים של הגוף.

בשלב ראשון, הכנתי חליטה, הכי פשוט, לא דורש מאמץ, "זרקתי" חופן עלים טריים, שרכשתי בסופר, לתוך ספל מים רותחים, ושתיתי את הנוזל.
בשלב שני, התקדמתי – טחנתי זרעים, במטחנת פולי קפה ביתית, זרעי שומר וזרעי קימל כשיש כאבי בטן. כמו שזרקתי חופן עלים לספל תה – את האבקה השריתי בספל מים רותחים ושתיתי את הנוזל. בשלב השלישי, התקדמתי יותר, בישלתי בפינג'אן שורשים וקליפות שורש ג'ינג'ר לבחילות ומקלות ליקוריץ לשיעול יבש.

כחלק מהשינוי במטבח שלי, הכנסתי לכל ארוחה עלים ירוקים רכשתי מהירקן פטרוזיליה, כוסברה, בזיליקום, על- סלק, אורגנו. שמתי במרק, בסלט, אפיתי לביבות עם חוביזה, והכנתי עלי-גפן ממולאים.

חליטת צמחי מרפא
משקה שכולו טוב. צילום Marco Verch

היום מערכת העיכול שלי מאוזנת, עשיתי זאת ב- 10 אצבעותיי

אמנם איבדתי את המפתחות לדירה שלי, אך מצאתי את המפתחות לבריאות שלי.
המעי שלי כבר לא רגיז, המעי שלי שמח.

כנטורופתית רקחתי תמציות צמחים לנשים,המתמודדות עם: מיגרנות, נשירת שיער, התקפי חרדה, גלי חום. או עם דכדוך, תסמונת קדם וסתית (PMS), כמיהה למתוקים, מחלות חורף, מעי רגיז, קרוהן, קוליטיס, שחלות פוליציסטיות, פסוריאזיס, פיברומיאלגיה ועוד.

קטפתי הרבה הצלחות, אך נתקלתי גם בסקפטיות הישראלית:
"אה, ניסיתי פעם, זה לא עובד".
שמתי דגש על הסברה באמצעות נתונים מדעיים אקטואליים –
מטופל משתף פעולה, הוא מטופל שמבין איך "זה" עובד על הגוף שלו, ומה הממצאים המדעיים הכי חדשים, הנגשתי מדע גדול, בשפה פשוטה.

הדחף מדעי, מתמטי, עודד אותי להמשיך לחפש מידע חדשני, מעבר לגבולות הסטנדרט.
במשך ימים ולילות ארוכים של איתור מחקרים חדשים עבור פתולוגיות נפוצות, קריאת ספרות בתחום הבריאות, השתתפות בכנסים מקצועיים, ולמידה תמידית. אפילו יצרתי קשר עם רופאים במחלקות בבתי חולים.

 זה הביא לפיתוח של מודל ייחודי

תמהיל של שיטות מסורתיות עם ממצאים מדעיים אקטואליים
לסילוק מחלות כרוניות, מחלות "חשוכות מרפא", הייתי כמהה לספק למטופלים שלי תוצאות מהירות, בזמן קצר.

הקמתי את קמפוס אפרת בר לב, השתלמויות למטפלים ברפואה משלימה,
בו אני מנגישה מדע גדול בשפה פשוטה. זאת בעיקר באמצעות אפשרויות יישום פשוטות, לטיפול יעיל במטופלים המתמודדים עם מחלות כרוניות, מתמשכות, שלא מגיבות לטיפולים אחרים.

תוכנית הלימוד שפיתחתי, מספקת ידע גלובלי בתחום הבריאות, תגליות חדשות בנוגע למחלות כרוניות,
וגם כלים ופיתוחים חדשים. הם יכולים להקל על חייהם של הסובלים ממחלות או מצבים תת-קליניים חבויים, שעפ"י הרפואה הקונבנציונאלית אי אפשר ממש להירפא מהן.

בקמפוס שלי מגיעים להשתלמויות מטפלים ברפואה משלימה, נטורופתים, הרבליסטים, מטפלים בדיקור סיני, רפלקסולוגים, מטפלים בשיאצו, דיאטנים-קליניים, מטפלים בתזונה טבעית, מאמנים לאורח-חיים בריא וכל מי שעוסק בטיפול במחלות כרוניות.

אהבתם? שתפו
מאמרים נוספים
לשיתופי פעולה - דברו איתי
אהבתם? שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים נוספים