העמותה שמסייעת לניצולי שואה למצות זכויות

עמותת אביב זכויות ניצולי שואה
למרות שמגיע להם את הכי טוב שאפשר יש ניצולי שואה שאינם מקבלים את כל הכספים והזכויות שמגיעים להם. עמותת אביב לא תתן לעוול הזה להימשך

עצוב ודי מפחיד לחשוב שבכל שנה הולכים לעולמם עוד ניצולים. אלו שנשארים, לא תמיד חיים כמו שמגיע להם, כפי שראינו בשנים האחרונות. השנה אנו מציינים 77 שנים לסיום מלחמת העולם השנייה. רבים אינם יודעים שגם כיום, עשרות שנים לאחר שהגיעו לארץ, אלפי ניצולי שואה אינם מקבלים את כל הכספים והזכויות שמגיעים להם. אחת מהן היא דוריס (שם בדוי), ניצולת שואה בת 95 מחיפה.
מאז שעלתה לישראל, דוריס לא קיבלה את הזכויות המגיעות לה כשורדת הזוועות ההן, עד אשר בנה יוסף, החליט להיכנס לתמונה. הוא פנה לראשונה למוקד הטלפוני של עמותת אביב לניצולי השואה אשר מסייעת לניצולי השואה במיצוי זכויותיהם ללא כל תשלום מצידם.

עו"ד דוד נויהוף, יועץ זכויות של העמותה, הסביר ליוסף כי אמו זכאית לקצבה חודשית מהרשות לזכויות ניצולי השואה. הוא העביר ליוסף טפסים להגשת בקשה, ייעץ וליווה אותו עד להגשת הטפסים. הבקשה אושרה וכך בגיל 89 דוריס החלה לראשונה לקבל קצבה חודשית המגיעה לה על-פי חוק כניצולת שואה. כשחלה הרעה בבריאותה של דוריס, יוסף פנה שוב לעמותה ועו"ד נויהוף סייע לו בהגשת בקשות להחמרה במצב בריאותי ולהכרה במחלת הדמנציה, כולל בקשה להשתתפות במימון עלות עובדת סיעודית.

גם פיצוי רטרואקטיבי

גם בקשות אלו אושרו וכיום דוריס מקבלת קצבה חודשית בסך 6,612 שקלים מהרשות לזכויות ניצולי השואה. לצד הטיפול בזכויות של דוריס בארץ, עו"ד נויהוף זיהה שדוריס זכאית גם לפיצוי רטרואקטיבי ורנטה חודשית מגרמניה על עבודה בגטו ללא כפייה.
מאחר ומדובר בטיפול מורכב יותר, תואמה ליוסף פגישה בנקודת הזכות של העמותה שפועלת במרכז רב שירותים לניצולים וקשישים "שילה", בחיפה. יוסף קיבל סיוע מצוות היועצים של העמותה בהגשת הבקשות לגרמניה ולאחר כמה חודשים התקבלה ההודעה כי הבקשות אושרו. ממשלת גרמניה העבירה לדוריס פיצוי רטרואקטיבי בסך 49,973 אלף אירו ובנוסף, דוריס מקבלת רנטה חודשית נוספת מגרמניה לכל חייה בסך 230 אירו. כך, נעשה צדק היסטורי עבור דוריס לעת זקנה.

עו"ד טלי קימלמן, יועצת זכויות בעמותת אביב ותושבת חיפה, מלווה ומסייעת באופן אישי לניצולי שואה תושבי העיר והסביבה במיצוי זכויותיהם. בכל שבוע היא נפגשת עם ניצולי שואה בשתי נקודות הזכות של העמותה בחיפה ובקרית ים: "הסיוע לניצולים הוא נושא הקרוב מאוד לליבי מגיל מאוד צעיר", מספרת עו"ד קימלמן, "זו עבודה לנשמה שאני מבצעת מתוך תחושת שליחות עמוקה. אני אוהבת את המפגש עם השורדים וכל מקרה שמסתיים בהצלחה משמח אותי מאוד. כאשר אני מסייעת לניצול לקבל את זכויותיו, מעבר להיבט הכלכלי, הוא חש שלראשונה מכירים בסבל שעבר ושנעשה עמו צדק".

יהודית הרשקוביץ בת 93 ניצולת שואה
יהודית הרשקוביץ בת 93 ניצולת שואה צילום פרטי

גם הבריאות

במסגרת הפעילות של עמותת אביב להעלאת המודעות הציבורית לזכויות ניצולי השואה, הושק  מדריך מקצועי לרופא שמספק את כל המידע הנחוץ לרופאים המטפלים בניצולי שואה כדי שיוכלו לסייע לניצולי השואה להגדיל את קצבתם ולשפר את חייהם. אורלי סיון, מנכ"לית עמותת אביב : "גילם הממוצע של הניצולים הוא 85 ורובם סובלים מבעיות בריאות. ישנם עדכונים בתחום הזכויות וניתן להגיש בקשות להחמרה במצב בריאותי כל חצי שנה. אני מזמינה את ניצולי השואה מחיפה והקריות, לתאם פגישה עם עו"ד טלי קימלמן בנקודות הזכות ולבדוק האם הם ממצים את זכויותיהם: 5711*".

קצת רקע למי שלא הכיר: עמותת אביב  היא גוף צעיר יחסית. היא נוסדה בשנת 2007 במטרה להבטיח את מיצוי זכויותיהם של ניצולי השואה בישראל.  בעמותה יש עורכי הדין –המשמשים כיועצי הזכויות של העמותה, הם מעניקים סיוע  אישי לניצולים במיצוי זכויותיהם בארץ ובעולם ללא כל תשלום מצידם.
היועצים מלווים את הניצולים לאורך כל התהליך ועד למימוש מלא של זכויותיהם, כשהמטרה הבאמת קדושה היא להבטיח לניצולים  ביטחון כלכלי וחיים בכבוד וברווחה לעת זקנתם. 
בנוסף, העמותה גם  פועלת מול רשויות השלטון וגופים ציבוריים במטרה לקדם, לשפר ולייעל את הטיפול בנושא זכויות ניצולים ומימושם. אם לנו קשה עם בירוקרטיה בגילנו הצעיר, תחשבו מה זה עבור אדם שגילו הממוצע 85…

 

ועוד משהו ב־27 בינואר ציינו בעולם ובישראל את יום הזיכרון הבינלאומי לשואה ולגבורה. מספרם של ניצולי
השואה שחיים יורד משנה לשנה והרצון לתת במה רחבה לסיפוריהם באופן מוחשי ככל שניתן הופך
להיות קריטי. ניצולת השואה בת ה-93 , החיפאית יהודית הרשקוביץ מהווה את אחת ההולגרמות המובילות במיזם קהילתי חדש בשם Live Forever, מנצל את קדמת הטכנולוגיה ליצירת הולוגרמות חדשניות של ניצולים שיספרו את סיפורם, יפיחו בהם חיים וישמרו את הזיכרון לשנים רבות קדימה. מטרת הפרויקט
גיוס כספים לטובת הכנת 30 הולוגרמות נוספות, שיספרו את סיפורם של 30 ניצולים המיזם מבית עמותת עמותת יד עזר  החיפאית גם היא, בשיתוף היזמית החברתית יערית שושן, מחבר בין טכנולוגיה וזיכרון שואה ומעלה את דמויותיהם ועדותם של ניצולי שואה על גבי הולוגרמות ענק שיוקרנו
ביום זה על פני בניינים בערים מרכזיות, ביניהן : בניין עיריית חיפה ובמקומות נוספים. עלות הפקת הולוגרמה בודדת עומדת על כ-50,000 שקלים.

"נולדתי בהונגריה, במקום שנקרא נהר טיסה, מספרת הרשקוביץ בהולוגרמה אותה ניתן לראות כסרטון
ביוטיוב: הורי היו אנשים שכל החיים שלהם הקדישו למשפחה. אני הייתי חולה, היו לי אח ואחות , אני
עוד זוכרת את החיים לפני המלחמה ואיך שהיא פרצה, בהתחלה ידענו על זה רק מהעיתונים והחדשות, לא
הגיעו אלינו, מה שקורה בפולין ואחר כך יתר המקומות באירופה. עד 1944 גרנו בבית שלנו, היה לנו
חנות ובית מרזח. כשהתחיל המלחמה התחיל האנטישמיות גם אצלנו
מלבד הקרנתן בערים המרכזיות, יוצגו ההולוגרמות של ניצולי השואה במהלך כל החודש הקרוב במוזיאון
השואה בעמותת יד עזר לחבר שהוקם לצורך שמירה על ההיסטוריה של העם היהודי בתקופת השואה
והנצחת עדותם.

אהבתם? שתפו
מאמרים נוספים
לשיתופי פעולה - דברו איתי
אהבתם? שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים נוספים