בנייה ירוקה: היתרונות הגדולים ומדוע זו מהפכה בנדל"ן

בנייה ירוקה
החל מהחודש, מרץ 2022 כל המבנים שיבנו בישראל יהיו חייבים לעמוד בתקן לבניה ירוקה. אולי עדיף שכך כי היתרונות והחסכונות עצומים והחשיבות לאין שיעור.

בנייה ירוקה היא בניה מקיימת שמטרתה להביא להתייעלות, סביבתית אנרגטית והתייעלות בצריכת המים, היא באה לצמצם את ההתחממות הגלובאלית וזיהום האוויר, חוסכת במשאבים ואנרגיה, לטובת הדיירים וגם לדורות הבאים. זו בנייה פרטית או ציבורית המשתמשת בחומרים ממוחזרים, יוצרת מרחבים התומכים בבריאותנו וברווחתנו, כמו גם בכלכלה ובסביבה, חיונית לרמת חיים טובה יותר שהיא גם כלכלית וחסכונית יותר.

החל ממרץ 2022 כל המבנים שיבנו בישראל יהיו חייבים לעמוד בתקן לבניה ירוקה, ממש מהפכה בנדל"ן.

 

יתרונות לא חסרים. בניה ירוקה

חיסכון בחשמל מביא לחיסכון בייצור נפט וצמצום פליטות גזי חממה. מבנים ירוקים מסייעים בהפחתת פליטת פחמן, והקטנת פסולת וחיסכון גדול במים, חשמל ואנרגיה. משרד האנרגיה האמריקאי בדק בניינים ירוקים וראה כי כיוון שפליטת ה- CO2 נמוכה ב -34%, הם צרכו 25% פחות אנרגיה ו -11% פחות מים.

"אם רשות מקומית בונה בית ספר ויש התייעלות אנרגטית והתייעלות  של מים, שזה משאב מאוד יקר במדינת ישראל, העלויות שלה נחסכות" אומרת ד"ר אביגיל דולב לשעבר מנהלת תחום הבניה הירוקה במכון התקנים. "בניה ירוקה כביכול יקרה יותר אבל לאחר 5 שנים היזם או הרשות המקומית  מתחילים להחזיר את ההשקעה בגלל צמצום בשימוש בחשמל, מים וחסכון אדיר בכסף. מבחינת בריאות פנים המבנה, בבניה הרגילה יש דבקים וחומרים אשר פולטים רעלים ומסרטנים. בנייה על פי תקן בניה ירוקה משתמשת בחומרים שלא פולטים רעלים ואז הבית יותר בריא".

בנייה ירוקה לבריאות הציבור

מבנים ירוקים משפיעים לטובה על בריאות הציבור וגם בעלי יתרונות כלכלים. שיפור איכות האוויר הפנימי, שיכול להפחית היעדרות ושעות עבודה המושפעות מאסטמה, אלרגיות בדרכי הנשימה, דיכאון ולחץ ושיפור בפרודוקטיביות. מבנים ירוקים נהנים גם מכניסה של אור טבעי החוסך אנרגיה מסייעים גם להפחתת מזהמי אוויר פנימיים הקשורים לבעיות בריאותיות חמורות ובהמשך להפחתת ההוצאות הכספיות של המדינה ומערכת הבריאות הכרוכות בטיפולים רפואיים ואשפוזים.

בלה ברדה ברקת, עו"ד, מומחית להשקעות נדל"ן ועירוניות מדגישה: "הבניה הירוקה טובה לכל השחקנים בתחום הבנייה – היא מביאה תועלת רבה לדיירים הודות לחיסכון משמעותי בהוצאות האנרגיה ובתחזוקת הבית. מחזקת את ההגנה על הסביבה כל ידי הפחתה של פליטת גזי חממה, הפחתה ומיחזור של פסולת בניה, ניצול מי נגר , שימוש מושכל באור טבעי וצל ועוד".

לדברי אלעד שי, מנהל פרויקטים בבניה ומוסמך בניה ירוקה מהטכניון הבניינים הירוקים מדווחים על חיסכון משמעותי בעלויות תפעול, תקופות החזר קצרות יותר ועליית ערך נכס. השקעה מראש בבנייה ירוקה הופכת נכסים ליותר יקרים, כאשר מספר גדל והולך של בעלי בניינים רואים עלייה של 10% ומעלה בשווי הנכס בזכות עובדה זו.

בנייה ירוקה חדר שינה טיח על בסיס חרסית ללא צמנט וגמר צבע משי
חדר שינה טיח על בסיס חרסית ללא צמנט וגמר צבע משי

רקע וההתחלה בישראל

ד"ר דולב הייתה יו"ר ועדות המומחים שכתבו את ת"י 5281 -התקן הישראלי לבנייה ירוקה. "כשהגעתי למכון היה איזה תקן בשנת 2011 שכלל שניים שלושה דפים. השר להגנת הסביבה גלעד ארדן בזמנו החליט לתת תקציב מאוד גדול לנושא, כשמטרה הייתה לכתוב תקן ברמה בינלאומית", היא מספרת.

התקן כולל 10 חלקים לייעודים שונים למשל תקן לבניה ירוקה בייעוד למגורים, למשרדים, למסחר, בתי חולים, בתי חינוך ועוד. המטרה הייתה להעלות את המודעות בעיקר של הרשויות המקומיות לתקן לבניה ירוקה. פורום 15 הערים העצמאיות החל ליישם את זה וב-2015 הוחלט שבניה בתוך ערים אלו מחויבת  לעמוד בתקן.

ישנן כמה שיטות לבניה ירוקה בישראל. אלרם יוסיאן- מנכ"ל ובעלים של 'יוסיאן בילדינגס' הבונה בתים פרטיים בשיטת ICF , מסביר כי בשיטה זו  בונים את קירות המעטפת מבטון מחופה בקלקר. מיקומו של הקלקר כך שיימצא גם בצידו החיצוני של הבית וגם בצידו הפנימי, אפשרות נוספת היא שהחלק הפנימי מחופה בבלוק.

"לאחרונה גוברת המודעות לאיכות הסביבה ולאנרגיה מתחדשת. יש לומר שעדיין מרבית הבניה הפרטית בישראל נעשית בבניה קונבנציונלית", הוא אומר, "בניית בית בשיטה של בניה ירוקה מייקרת את העלויות של הבניה  בכ- 5 עד 7 אחוזים לפחות בזמן הבנייה, אולם במרוצת השנים ישנו חסכון של עשרות אחוזים בתקציבי החשמל והמים. אפשר גם לשפץ בית קיים כך שיהפוך לירוק, כמובן שהעלויות בהתאם.

התו הירוק אבל לא זה שאתם מכירים

בדומה למוצרי חשמל בבניה ירוקה יש דירוג אנרגטי גם לבתים, בית עם תכנון ירוק פאסיבי יעיל יזכה לדירוג גבוה ברמה A או A+ּ . "התקן הירוק מדבר על רמה מינימלית של בידודים בבית, שיודעים שהוא עובד נכון. למשל יש חסכם לחשמל, חדר אופניים, גישה לתחבורה ציבורית או שביל אופניים בסביבה, שאפשר ללכת ברגל למקומות קרובים. זה לבנות בית שלא הורס את הורס את הסביבה, אותה וילה יפה אבל צריך רק לחשוב קצת אחרת", מסביר שי.

כך למשל שי תכנן וילה בהרצליה ובה חומרים ידידותיים לסביבה: דק עשוי אקליפטוס מישראל, במקום הבאת חומר באוניה מזהמת. בקירות שולבו אלמנטים על בסיס מינרל חרסית שהוא דבק מהסביבה שמונע פליטה של גזים. שולב גם חימר ללא  סמנט שזה מלט שדורש המון אנרגיה בייצור שלו. הבידוד חיצוני מוצל ושומר על הקרירות, כך שהרצפה קרירה גם בצהריים של חודש אוגוסט. בצמוד לוילה בריכה אקולוגית ללא כלור, מלח או כימיקלים, ממש מעיין מלאכותי. בבית בבת שלמה בנה שי בוסתן, "במקום גינה טיפשה, שתלנו זני עצים שלא צריכים בכלל ריסוס, אפשר להנות מלימונים ופרי הדר".

בריכה אקולוגית
בריכה אקולוגית

עופר אזולאי בעלים של חברת 'טריפל אס' אנרגיה מתחדשת, מוסיף "אפשר לעשות קירוי בתי עלמין, חניונים או מגרשי ספורט, יש לנצל את הגג או כל מיני סוגי קירוי אחרים שנמצאים בבית כמו פרגולה, מחסן, סככת חניה של הרכב , נקודות אלו יכולות לייצר לנו אנרגיה מהשמש, אנרגיה שניתנה לנו בחינם".

 

חיפה ירוקה?

מבנה המשרדים של אינטל במת"ם היה הראשון בארץ להיבנות על פי תקן הבנייה הירוקה, אבל למרות שחיפה שייכת לפורום 15 הערים, היא הייתה אחת הרשויות הבודדות  שלא חייבו את היזמים לעמוד בתקן . "חיפה עיר גדולה שמייצרת המון אנרגיה ובהחלט יכולה להתחיל לחייב את היזמים. צריך לשים את זה על השולחן", מצהירה ד"ר דולב, "החלק העשירי בתקן הוא לתעשייה. לבנות מבנה לתעשייה שעומד בתקן זה א' ב' ובחיפה יש מבני תעשייה גם בתוך הפטרוכימים וגם בתעשייה  קלה חיפה צריכה להרים את הכפפה עכשיו ולא לחכות לחוק. היא חייבת להיות החלוצה. לחיפה הייתה הזדמנות להוביל את זה פה בפריפריה והיא לא עשתה זאת. עכשיו יש ראשת עיר שהיא כן סביבתית והיא יכולה בהחלט לשים את זה על סדר היום".

בלה ברדה ברקת צילום עדי לם
"בנייה ירוקה טובה לכל השחקנים". בלה ברדה ברקת צילום: עדי לם

ברדה ברקת: "הבנייה הירוקה צריכה להפסיק להיות נושא שהוא בבחינת מותרות ולהפוך להיות סטנדרט קבוע ואחיד בכל תחומי הבנייה. התקן הישראלי לבנייה ירוקה, היה וולונטרי ומאומץ בעיקר על ידי פורום ה- 15 הביא לכך שנבנו מספר מועט יחסית של דירות בבנייה ירוקה, אלפי דירות ובאופן דומה שטחי משרדים, מסחר וציבור. מכיוון שכל יזם אשר הפרויקט שלו ייצא לפועל החל ממרץ 2022  יחויב בבניה ירוקה  זה יביא לשינוי בענף אשר יבטיח לדורות הבאים סביבת מגורים טובה, יעילה וירוקה".

 

אהבתם? שתפו
מאמרים נוספים
לשיתופי פעולה - דברו איתי
אהבתם? שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים נוספים