הסיפור המופלא של ג'וש ארונסון

ג'וש אהרונסון עיתונאי רצף אוטיסטי
הוא עיתונאי יהודי בריטי שיצא ממשפחה חרדית, עם רשימת הישגים, המראה שמי נמצא על הרצף האוטיסטי, יכול לעשות הכל ולחיות חיים מלאים מספקים. זאת, אם יקבל תמיכה מתאימה ויגבור בדרך על כמה מכשולים לא פשוטים

"אני חושב שאני סיפור הצלחה ישראלי בריטי", כך, במילים המעוררות השראה והאולי גם מעיזות האלו, מגדיר את עצמו העיתונאי ג'וש ארונסון, והוא יודע על מה הוא מדבר כי המקרה שלו לא מובן מאליו. רק תנו לו לספר לכם את סיפור חייו ולהראות, למי שעדיין זקוק להוכחה הזו, כי גם אנשים בעלי מוגבלויות יכולים, אם ירצו,  לכבוש את העולם, או לפחות את ארץ הקודם והממלכה הבריטית.

שזה לגמרי מספיק מבחינתי ואף מושלם

בכלל, רציתי לחקור אותו האם הוא חוגג בימים אלו, ואלוהי התקשורת יודע שתעודת העיתונות של ארונסון לבטח תאפשר לו את זה,  בסביבת ארמון בקינגהאם את חגיגות ה-70 למלכותה של  קווין אליזבט. אני יודעת שאני הייתי עושה זאת, אם לא הייתי עולה על כך שהי, זה בסופ"ש הזה. אבל ניחא. לפחות נחסכו ממני ברדק העומס בנתב"ג. ולעינייננו כי יש דברים יותר חשובים מבריטים בתחפושות ותהלוכות סוסים, כתבה נטע בעצב:

אז ג'וש היקר נולד בסנדרלנד וגדל במנצ'סטר כילד שביעי מתוך 14, כן, בדקתי שאין טעות במידע שנשלח אלי,  במשפחה יהודית חרדית. כשהיה בן שנתיים, ההורים שלו כבר הבינו שהוא לא מגיב בצורה מותאמת או מצופה לגילו. המשפחה יצאה למסע בין רופאים, ולאחר כמה שנים ולא מעט אבחונים שגויים הגיעה לפרופסור ראובן פוירשטיין, מומחה מוערך בכל העולם בזכות שיטת הלימוד שפיתח עבור אנשים על הרצף האוטיסטי.

לפרופ' פוירשטיין הייתה עצה פשוטה: "אם תתנהגו איתו כמו ילד נורמלי, הוא יהיה נורמלי". בעיני העצה הזו גאונית ואנושית ביותר.  ההורים של ג'וש אימצו את הגישה (שנחשבה להמהפכנית באותם ימים) והשקיעו משאבים רבים בהקניית הרגלים נכונים לג'וש הילד. בין השאר לאמו של ג'וש היה ספר ירוק שבו פירטה את האינטראקציות החברתיות שלו ואת המצבים שבהם נדרשה התנהלות שונה. כך למשל, אחרי שבחנה סיטואציה אחת, היא אמרה לו: "ג'וש, דיברת עם הדודה ככה וככה, בוא נראה מה אפשר לעשות אחרת".

גם לאחר האבחון ולמרות התמיכה מהמשפחה, בבית הספר חווה ג'וש קושי של ממש בגלל מורים שלא הבינו אותו והצקות מצד תלמידים. הבדידות הובילה גם למשבר אמוני, וארונסון מספר כי בגיל 14 החל להגדיר את עצמו כחילוני: "הרגשתי שאלוקים לא אוהב אותי. לא הבנתי למה הוא גורם לי לסבל רב כל כך", הוא מספר .

הזכייה במונית הכסף

בגיל 18 ארונסון אזר אומץ שיש כנראה רק בגיל הזה ועלה לישראל, לבדו. הוא חיפש את דרכו, נדד בין הוסטלים לאנשים בעלי צרכים מיוחדים. לדבריו, אלה היו שנים מטלטלות עבורו, ואז התרחש מפגש שהיווה נקודת מפנה משמעותית  עם הרב שמואל זרביב. "עם הרב זרביב זו הייתה חוויה אחרת עבורי, הרגשתי שהוא מבין אותי, מעודד אותי ועוזר לי לגלות בתוכי כוחות לעבור את כל זה. עם הזמן הפכתי להיות העוזר שלו, עבדתי בבית התמחוי של הרב וזה עזר לי להביא לידי ביטוי את אהבתי הרבה לבישול".

ותראו איך החיים מתגלגלים בכל מיני כיוונים חביבים, דרכי משמע. לתחנה הבאה במסע שלו הגיע ג'וש במקרה: ערב אחד הוא עצר מונית בתל אביב, וכשנכנס אליה הבין שזוהי "מונית הכסף". השעשועון של קשת 12, ששם עידו רוזנבלום הוא נהג מונית שנוסע וגם שואל אותם שאלות טרויוויה תוך כדי הנהיגה. אני אגב מחכה ומצפה שהמונית תבוא גם קצת לחיפה וסביבתה. זה יהיה נחמד ויחפה על שעות אנציקלופדיות אביב ובריטניקה לנוער שצברתי בחיי המוקדמים.

ארונסון  זכה בתוכנית ב-2,500 שקלים, ככה בנסיעה אחת, כשבין השאר נעזר ברב זרביב כגלגל הצלה, ולאחר שידור הפרק נהנה מתשומת לב חיובית בכל מקום שאליו הגיע כי התחילו לזהות אותו. וזה גם פתח פתח למקומות אחרים:
בהמשך הדרך שכלל ארונסון את יכולותיו ועבד בתחום התקשורת. בין השאר הוא שימש כמפיק בפסטיבל סרטים בינלאומי בנושא מוגבלויות בשם "יוצרים מציאות", עבר התמחות בחברת בת של ITV, עבד כמידען בקרן היסוד והשלים בהצלחה קורס שידור ברדיו במרכז כגן לתקשורת.

המאבק של ג'וש ארונסון  למען תחבורה ציבורית בשבת ושילוב בעלי מוגבלויות בתנועה הרפורמית

בשנת 2017 יצא ג'וש  ארונסון למאבק ציבורי למען תחבורה ציבורית בשבת. הוא הגיע לדיון בכנסת שאותו יזמה ח"כ אז תמר זנדברג, ושם פגש את גלעד קריב שהיה אז מנכ"ל התנועה הרפורמית בישראל. קריב התרשם מיכולותיו של ארונסון והזמין אותו למטה התנועה. ג'וש מונה לתפקיד רכז השילוב (של אנשים עם מוגבלויות בתנועה הרפורמית), ובמקביל מצא מענה מתאים עבורו מבחינת החיבור לדת: "ראיתי את כולם יושבים יחד, נשים וגברים", הוא מתאר את הפעם הראשונה שבה נכנס לבית כנסת רפורמי, "קבלת שבת עם מוזיקה ושירה. קידוש אחרי התפילה, וכולם בנחת. מיד התאהבתי".
ארונסון המשיך ללימודי  קורס ניהול פרויקטים בטכניון וקורס עיתונות מעשית, בבית הספר "אייטם" של אליעזר לחנה; משם פנה לעסוק בפעילות ציבורית  בסניף מרצ בירושלים ולמלא תפקידים משמעותיים, בשכר ובהתנדבות : למשל כגזבר סניף מרצ, ניהול דף האינסטגרם של עמותת מגן לקהילה, חבר בוועד הדירקטוריון של עמותת Keep Olim, ועוד.

בנוסף הפך ארונסון לעיתונאי מן המניין בעיתון מעריב לאחר שעבר שנת התמחות במקומוני הקבוצה. כיום הוא חי במנצ'סטר, אליה שב לאחר שהתחתן עם אסתר באוקטובר 2021. אה והוא גם אגב אוהד שרוף של מנצ'סטר יונייטד.

אהבתם? שתפו
מאמרים נוספים
לשיתופי פעולה - דברו איתי
אהבתם? שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים נוספים