תצומו לב : כמה שיטות לצום וניקוי רעלים מהגוף

צום מיצים יערות הכרמל
את הכתבה הזו כתבתי לפני יום כיפור, ככה לקראת אווירת הצום. אבל עוד מעט חנוכה ולדעתי אין מתאימה ממנה ליום שאחרי. חלק מהשיטות גם אני ניסיתי. חלק אולי ישנו את חייכם

אולי  כתגובה לחברת השפע, אולי זו קונטרה להאדרת האוכל כעיניין מרכזי במדינת ישראל  או את שטף תכניות הריאליטי אוכל שהופכות את השפים לכוכבים. מה שמסתמן כטרנד בולט מאוד בשנים האחרונות הוא בחירה בצום חלקי, מלא, או הימנעות ממאכלים רבים.

האנשים שבוחרים לצום, לנקות גופם ממאכלים מסוימים ולעשות ריסטרט לגוף עושים זאת גם מתוך סיבות בריאותיות ואמונה שהצום בדרכיו השונות יעשה רק טוב לגוף שלכם, ושאין מה לפחד מהרעב, אולי אחד הפחדים העמוקים המושרשים בעם ישראל, בגלל ההיסטוריה שלנו כמובן.

הנה כמה שיטות וגישות מעניינות :

לנקות את כל הרעלנים

שנתחיל מהקל אל הכבד? אפרת בר לב, נטורופתית מדעית ומייסדת מרכז השתלמויות למטפלים ברפואה מציעה לעשות ניקוי רעלים מהגוף, אבל לא רק דרך הסרת מזון מעובד, שתיית מיצים מבוססים עלים ירוקים או צמצום התפריט לצריכת אורז וירקות. ראשית, הבהרה חשובה, האיברים כבד וכליות, הם אשר מבצעים פעולת נטרול רעלים בגוף.

המונח ניקוי רעלים, בעולם הרפואה המשלימה  לא מתייחס למצב מסכן חיים. מצבי בריאות תת-קליניים ותלונות בריאותיות נפוצות, נקשרות לחשד בעומס רעלים, הנובעים מגורמים סביבתיים ומאורח חייו של האדם, כגון: תזונה לקויה ו\או איכות המזון המודרני, מצבי דחק מתמשכים, אורח חיים יושבני, ליקויי שינה . מטרתן של תוכניות ניקוי רעלים מוכרות ברפואה משלימה, היא לבצע מעין "איפוס" הרגלי החיים של האדם ויצירת תנאי חיים מיטביים, אשר יאפשרו למערכות הגוף להתאזן כראוי.

רעלים הם חומרים אורגניים או אנ-אורגניים, אשר עשויים לשקוע ברקמות הגוף ולשבש פעילות אנזימטית, תהליכים טבעיים ותפקוד מערכות בגוף. לכן "חשודים" כאחד הגורמים התורמים להתפתחות מחלות כרוניות שונות, כגון: פסוריאזיס, אקנה, רוזיציאה, סרפדת, אלרגיות עונתיות, מעי רגיז או רגיש, בעיות עיכול, נפיחות בבטן, עצירות, גזים, פיברומיאלגיה, תסמיני גיל המעבר, גלי חום, מיגרנות, נשירת שיער, תת פעילות סמויה של בלוטת התריס, תסמונת קדם וסתית, כולסטרול, חוסר ריכוז, התקפי חרדה, טנטון באוזניים, הפרעות שינה, כאבי ראש, סחרחורות, עייפות כרונית, חולשה, כאבים, אין אונות, משקל עודף, הרפס ועוד.

המטפל ברפואה משלימה מתווה צמחי מרפא, תזונה ייעודית בהתאמה אישית, טיפול במגע או בדיקור סיני, ועוד כלים נוספים כדי לתמוך בפעילות הטבעית של איברי סינון רעלים בגוף ובכך משתפר תהליך הסינתזה בהמרת חומרים מסיסי שומן לחומרים מסיסי מים, אשר ניתן לפנות החוצה, בקלות.

למשך שבועיים ימים, מומלץ להסיר מהתפריט שלכם: קפאין, אלכוהול, דברי מאפה מבוססי קמח לבן, כגון: בורקסים, פיצות, מלאווח, קוראסונים, גלידות, שוקולדים, סוכר לבן, מזון מהיר, מזון מעובד ארוז המכיל חומרים משמרים, צבעי מאכל, בשר אדום, חלב ניגר, מזון מטוגן בשמן עמוק, רטבים מוכנים עתירי סוכר, תירס, סויה ועוד. מה שכן צריך להיות בתפריט: פירות העונה ושלל ירקות בצבעים ומינים מגוונים, בכל צורות העשייה – ירקות טריים, אפויים, מוקפצים, מבושלים, כולל ירקות שורש, כגון: קולורבי, בטטה, סלק. נבטים מכל הסוגים, ארטישוק, אפונה ירוקה, ברוקולי, ירקות בכבישה ביתית, אבוקדו. כלל עשבי תיבול כגון: פטרוזיליה, כוסברה, שמיר, נענע, טימין, רוזמרין וכו'. לחם שיפון או כוסמין, טחינה בהכנה ביתית, קינואה, אורז, כוסמת, טף ועוד. קטניות, אפונה, פול, דגים, ביצים ועוף.

ישנם זרמים התומכים בשילוב מיצים מבוססי עלים ירוקים לדוגמה, ניתן לפתוח את הבוקר, במיץ ירוק המכיל חסה, כרוב קייל, מלפפון, עלי סלק ותפוח ירוק. כמובן, בנוסף לשינוי האופי התזונתי, יש להקפיד על תנועה וכושר, שינה טובה, ניהול מתחים, איזון בין עבודה ומנוחה, חשיפה מבוקרת לשמש, וטיפוח חברויות תומכות.

תחום נוסף תחת נושא זה, הוא מושג ניקוי מתכות כבדות, והוא מתייחס לרעלים אנ-אורגניים כ- עופרת, כספית, קדמיום, ארסן ועוד, אשר עשויים לשקוע ברקמות בעלות אחוזי שומן גבוהים, ולכן הם חשודים כמחוללי מחלות כרוניות עיקשות. כיום, ישנן מעבדות ברחבי העולם, המציעות בדיקות מעבדה, לגילוי הצטברות מתכות כבדות ע"י בדיקת שיער, רוק, ציפורניים. צילום: פוינט אוף יו

מיצינו

"הצום הינו סכין הניתוחים של הטבע", מצטטת המומחית לבריאות הוליסטית מיכל אמיר את היפוקראטס. אמיר כבר עשרים שנה היא מעבירה סדנאות צום מיצים  באחוזת הבריאות מלון יערות הכרמל ולדבריה "הצום הינו אחד משיטות הריפוי הטבעיות ומומלץ להרזיה, הבראה והתחדשות. הצום מאיץ את תהליך ההבראה וההרזיה. בצום, רקמות מתפרקות  בסדר הפוך לחשיבותן באורגניזם. השומן הוא הרקמה הראשונה המתפרקת בעוד השרירים בתהליך  שומרים על גמישותם וכוחם".

לדברי אמיר ברפואה הטבעית מקובלים שני סוגי צום עיקריים: צום מים (water fast) שהוא הימנעות מכל מזון ושתייה מלבד מים. צום מיצים (juice fast) נוסף לשתיית מים, שותים מיצי פירות, ירקות , מרק ירקות חם ותה צמחים.

סדנת צום מיצים יערות הכרמל
סליחה, גם הנוף כלול? סדנת צום מיצים במלון יערות הכרמל. צילום" יח"צ

ד"ר אוטו בוכינגר, רופא מומחה לרפואה פנימית בגרמניה, פיתח את שיטת הצום מיצים בה שותים מיצי פירות, ירקות ומרק ירקות בכמות מוגבלת. לשיטתו, אפקט הצום מיצים זהה לזה של הצום מים, אך סוכרי המיצים הנספגים במהירות מספקים אנרגיה, והופכים את הצום לקל, ללא תחושת רעב.

מיצי הירקות והפירות הטריים ומרק הירקות החם, שאנו שותים, עשירים בויטמינים ומינרלים המספקים את כל הדרוש לגוף להתחדשות התאים ולהבראה. צום מיצים לאדם בריא, יכול להיעשות ללא פיקוח רפואי.  אמיר מנחה סדנא האורכת ארבעה ימים, המתקיימת כאמור ב"יערות הכרמל", לבטח רקע רגוע ונעים אם אנחנו צריכים לצום.

"הסדנא מתחילה תהליך של הפחתת משקל ושינוי הרגלי אכילה, טובה להפסקת עישון, להקלה ממחושים שונים, ממצוקות נפשיות, להתנתקות מחיי היום יום וכן לחוות את הרגשת החופש המיוחדת והנינוחות שהצום מביא עימו", היא מסבירה למה כדאי לכם לוותר על הסטייק. הסדנא מלווה בהרצאות ובשיחות אישיות, שיעורי יוגה, פילטיס, פלדנקרייז, טאי צ'י, התעמלות בבריכה, טיולים ביער ועוד.

 

  • הבישול אסור – חוות הבריאות אלומות שבקיבוץ אלומות הנושק לכינרת ולהרי גולן מקיימת סדנאות לניקוי והתחדשות הגוף בשיטת אן ויגמור (תגגלו עליה, מעניין) במקום ניתן ליהנות מתזונת ה-Raw Food שזה אומר אוכל לא מעובד אשר איננו עבר בישול או חימום מעל ל-48 מעלות צלזיוס וללא מזון מן החי כמו בשר, ביצים וחלב. תוכלו גם לעבור שם צום מיצים ולגמוע הרבה מיץ עשב חיטה, אשר עוזרים לנקות את הגוף מרעלים.

כותבת שורות אלו עברה שם לפני שלוש שנים סוף שבוע ארוך  ונטול אוכל זבל ויכולה להעיד שהמאכלים המבושלים היחידים שאכלנו שם הם קינואה ומרק ירקות. להגיד שזה היה פשוט? לא בהכרח, אבל מרענן, בכל זאת טעים וכן, הגוף מרגיש קליל יותר והעור נראה הרבה יותר טוב, בטח כשמשלבים בזה יוגה, מדיטציה ומנות המזון קצובות כדי לא להעמיס על הגוף. אבל סלטים ותה צמחים יש בשפע וזה גם משהו שמקל על הרעב.

 

צום לסירוגין

שיטת צום לסירוגין (באנגלית: Intermittent Fasting או IF כמקוצר) נחשבת לטרנדית ביותר בתקופתנו בעולם כולו. גם אני התנסיתי בה כמו שתוכלו לקרוא כאן הרעיון הוא שלא אוכלים שעות רבות ואח"כ נהנים מחלון אכילה קטן יותר או פחות שבו מותר לאכול יחסית הכל, אבל לא לזלול. השיטה הפופולארית היא של 16:8, צמים 16 שעות שבמהלכן מותר לשתות רק תה או קפה שחור ובשמונה השעות הנותרות אוכלים. המהדרין יצומו גם 20 שעות, כן כן ובקבוצת 'צום לסירוגין' בפייסבוק תגלו כאלו שמרצונם, אוכלים רק פעם ביום, כלומר ב-24 שעות. גרסא אחרת של השיטה הידועה כשיטת 5:2 היא לאכול רגיל במשך חמישה ימים בשבוע ובמשך יומיים לא עוקבים בשבוע לאכול 500 קלוריות ביום לנשים ו-600 לגברים, למשל בשני וחמישי. ולמה שתעשו את זה לעצמכם? התזונאית רותי פינק  אומרת כי צום של 16 שעות למשל מאפשר לגוף לעכל טוב יותר את המזון, מעודד ניצול טוב יותר של הרכיבים התזונתיים האגורים בגוף ומייעל את היכולת להיפטר מקלוריות עודפות ולשרוף שומן. הצום גם הוכח מחקרית כיעיל לריכוז, לחידוד המחשבה, להוריד את הסיכון לסרטן ומחלות לב ולווסת את ההורמונים בגוף.

 

רק לשתות מים כדי להבריא

קשה להתעלם ממראהו החיוני ומלא החיים של ד"ר גדעון רון, מומחה לרפואה סינית שגיל 70 כבר מאחוריו אבל הוא משדר נעורים עם עיניו המבריקות ורעמת שיערו השופע. יכול להיות שאחת הסיבות העיקריות לכך היא אמונתו בגישת הצום הרפואי, הוא גם מבדיל בינו לבין צום של יום כיפור "אשר נחשב לצום דתי, והצום שאני מציע הוא יותר רפואי כי צום של יום כיפור נקרא צום יבש שבמסגרתו לא שותים וכמובן שלא אוכלים והוא נועד למטרת כיפור עוונות, תענית וכו', אני חושב שבעצם אצל אנשים מסורתיים ודתיים שעושים את הצום הזה, המימד הרוחני הוא מה שמאפשר להם לעבור את זה , כי זה לא פשוט. צום רפואי אנחנו עושים בשביל הבריאות שלנו".

גדעון רון מומחה רפואה סינית
בשביל רעמת שיער כזו שווה לעשות ניקוי רעלים. ד"ר גדעון רון צילום פרטי

ד"ר רון ניהל את היחידה לרפואה משלימה בבי"ח צפת, פתח בזמנו את המגמה לרפואה טבעית באוניברסיטת חיפה וכיום מחזיק גם מרפאה בשכונת ורדיה בחיפה. "איך צמים בשביל להבריא? פשוט לשתות רק מים יום או יומיים, חשוב זה להכין את הגוף לזה כי אדם שאוכל ג'אנק פוק ומעשן פה ושם ושותה קפה לא יצום צום רפואי במיידי צריך להכין את הגוף לזה כי מה שקורה בזמן הצום הוא שהגוף מוציא רעלים מתוכו, אם יש יותר מידי רעלים שיוצאים בבת אחת זה מביא לריאקציה, משבר ניקוי", הוא אומר, "לכן יש להכין את הגוף לצום ולהימנע מכל מה שהוא לא טבעי, כמו בשר, כף היד שלנו היא כף יד של מלקט, לא טורף, אין לנו טפרים ומבנה השיניים שלנו הוא כשל גורילה. אף אחד בטבע לא נוגע בפולי קפה, וקפאין ידוע כסם שמשתמשים בו לתרופות. כדי שהגוף יתנקה לקראת הצום חשוב כמה שבועות קודם לא להכניס לו רעלים, אפשר לצום חמישה ימים לבד בבית, מעבר לזה צריך פיקוח".

"מה שאנחנו אוכלים הופך להיות הגוף שלנו, החברה אולי הפכה למודרנית אבל הגוף שלנו נשאר פרימיטיבי כמו לפני 600 שנים", אומר ד"ר רון, "עובדה לכך היא שכשבעל חיים או ילד הופכים לחולים, דבר ראשון הם מאבדים את התיאבון, לא לאכול זה אינסטינקט כאשר צום רפואי זה לא משהו שהבן אדם המציא אלא משהו שקיים בטבע, בעל חיים שיחלה ישתה רק מים , למשל כלב שילקק מים, ישכב בפינה ויבריא מהר יותר. בבוקר החום אצל ילד נמוך יותר, זה אינסטינקט מאוד נכון לא לאכול, כשהגוף לא בריא גם הנפש נדפקת, יש מצב רוח לא טוב, צום מנקה את הגוף ומאפשר לו להתרפא, אגב לגוף יש רזרבות להמון זמן, אין שום בעיה להיות כמה ימים בלי אוכל ורק לשתות מים ולנוח.

 

"אנחנו שייכים לדור שבגלל מלחמות העולם, השואה, שנות הצנע בישראל, אנשים מפחדים מצום ומרעב. יש גם בלבלול בין רעב לתאבון . אומרים 'אני רעב', לא זה התיאבון שמציק לי. אני תעב. בצום רפואי ביום הראשון עוד מתחשק לאכול, בימים השלישי רביעי זה מן מצב של נירוונה , אין תיאבון. איך יוצאים מצום ? בהדרגה יום אחרי הצום שותים מיצים כמו גזר ותפוחים, לאט לאט רצוי אורגנים בלי חומרי הדברה ביום השני אפשר להוסיף ירקות או פירות אבל הי, לא לשתות קולה או זירו".

אהבתם? שתפו
מאמרים נוספים
לשיתופי פעולה - דברו איתי
אהבתם? שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים נוספים