כשהבנתי את גודל הנזק ניסיתי לחיות שבועיים ללא סוכר. זה מה שקרה

לחיות ללא סוכר
מותשת אחרי עוד שיחת טלפון גוזלת אנרגיה, הלו"ז מחכה וצועק הצילו ואותי מעניין רק לקבל קרמבו מנחם , רצוי בטעם מוקה. אבל זהו היום ללא סוכר החמישי מתוך השבועיים שאני מנסה לצלוח ואני נחושה להצליח

תלו את זה על המקרר שלכם: לפי דו"ח של ארגון OECD , ישראל נמצאת במקום הראשון בעולם בצריכת סוכר. ממוצע צריכת הסוכר בארץ הקודש עומד על 170 גרם לנפש. אפילו ארה"ב ממלכת הג'אנק פוד נמצאת אחרינו עם 142 גרם בממוצע לנפש ליום.

כעת כשהחגים נגמרו, שבועות מאחורינו, נכון לזמן כתיבת שורות אלו, כמו גם עוגות הגבינה, אולי הגיע העת לקרוא את הטור הזה…

על פי המלצות ארגון הבריאות העולמי, אסור שצריכת הסוכר לנפש ביום תעבור את השמונה כפיות ביום לגברים (32 גרם) ושש כפיות לנשים (24 גרם). גם זה מספיק. עכשיו, הכתבה הזו נכתבה לפני כמעט שנתיים. תחשבו מה קרה לנו מאז התקופה המטורללת האחרונה, בעקבות הסגרים. 

הכי קל וזול זה לקנות לחמניה על הדרך אבל תבדקו כמה כפיות סוכר יש בפרוסת לחם. סוכר מתחבא ומתחפש להמון צורות, חוץ מממתקים, חטיפים, מזון מתועש כמו קטשופ, לא כולם יודעים שקמח לבן, אורז לבן, תפוחי אדמה ועמילנים מתעכלים כסוכר. כמוהם גם דגנים מלאים שאיכשהו שווקו כבריאים וגם דבש, סירופ אגבה, סילאן, ואפילו עדיף לצמצם צריכה של פירות מסוימים.

"אפשר לצאת בהצהרה די גורפת שסוכר זה לא ממש למאכל אדם, בגלל שאין כמעט מחלה היום, שאינה קשורה בצורה זו או אחרת לצריכת סוכר ומזונות שמתפרקים לסוכר", מבהיר ד"ר דן קרת, רופא ונטורופת, "הסוכר גרוע לכל המחלות המטאבוליות, סוכרת שנפח התחלואה שלה עצום, השמנת יתר, תסמונת מטאבולית שהיא שלב ביניים בין להיות בריא לסוכרתי. סוכר כנראה הרבה יותר משמעותי גם בכל הנוגע לכולסטרול ובריאות הלב דרך עליית אינסולין בדם.

"אינסולין גבוה הוא שלב מקדים לסוכרת סמויה וכשיש סוכרת זה גורם ראשון במעלה להתפתחות טרשת עורקים וכלי דם, גם כבד שומני שהוא מחלה נפוצה היום ומי שלא מטפל בזה יכול להגיע  לשחמת ולאי ספיקת כבד

צריכים עוד סיבות לחיות ללא סוכר?

"בבדיקת PET-CT שנועדה לגלות סרטן נותנים לנבדק סוכר או גלוקוז מסומן רדיואקטיבית ולאיפה שהסוכר הולך, שם יש גידול סרטני", אומר ד"ר קרת. "הקשר בין סוכר לסרטן הוא מאוד, מאוד בעייתי. סוכר מזין את תאי הסרטן. הגישות התזונתיות שנחקרות היום בעולם מדברות על תזונה ענייה בסוכר ומזונות שמתחזים לסוכר. תאי סרטן צורכים הרבה יותר סוכר מתאים אחרים בגוף. אכילת סוכר ופחמימות גורמים להפרשת הורמון IGF-1. זהו פקטור גדילה דמוי אינסולין ואת זה אנחנו לא רוצים".

אשליית ההיי: אתה אוכל משהו מתוק, מרגיש שמח, ואוהב את העולם כי יש עליית סוכר מהירה בגוף. אבל אחרי זמן קצר אתה צולל, הופך עייף ורעב יותר ואפילו מדוכא קצת. טו מאץ' סוכר דווקא לא משפר את הערנות ומצב הרוח אלא גורם לדיכאון ועייפות. "אנחנו נכנסים למצב של תת סוכר ואז שוב מרגישים תשוקה עזה לפחמימות זה משגע אותנו, כל היום שלנו זה רכבת הרים של סוכר,כשאין תנודות מרגישים הרבה יותר יציבות רגשית ונפשית", מטעים ד"ר קרת.

ד"ר דן קרת נטורופת לחיות ללא סוכר
מה שזה יעשה לכם. ד"ר דן קרת צילום באדיבותו

ועוד לא דיברנו על בריאות בגיל מבוגר, בעולם שבו תוחלת החיים מתארכת

"היום לדמנציה שהיא אחד הדברים המפחידים ביותר קוראים סוכרת סוג 3, שזה מבטא את הקשר בין סוכר לירידה בבריאות המוח. נוירולוגים בארה"ב בונים תכניות שיקום המוח שכוללות תזונה ענייה במיוחד בסוכרים ופחמימות ועשירה בשומנים בריאים. כשחלבונים בתאים נפגשים עם יותר מידי סוכר ועוברים תהליך של סכרור, התפקוד שלהם נפגע. כשהדם עשיר מידי בסוכר, הסוכר נדבק לחלבונים והורס אותם ואת את השרירים ואת עור הפנים. השומן הבטני כתוצאה מסוכרים גורם להגברת ייצור חומרי הדלקת בגוף שגם הם מאיצים הזדקנות של התאים".

אמנם צעירה יחסית ובריאה, אני יוצאת לאתגר ללא סוכר חמושה ברשימת מזונות מותרים

מותר לי לאכול את כל הירקות מלבד תפוחי אדמה, בטטה וגזר המתפרקים בגוף לסוכר.  ביצים, בשרים ודגים, חלב אם כי לקטוז החלב הוא סוכר אז אולי עדיף לצמצם.  הצמחונים יאהבו את האפשרויות הצומחות כמו אגוזים, שקדים, גרעינים, צנוברים, אבוקדו, גרעיני חמניה ודלעת, שמן זית וקוקס. אפילו במבה בעת מצוקה.

אני מוותרת גם על אורז לבן, פסטה (ביג no), קמח לבן או מלא שלפי ד"ר קרת "מתפרקים שניהם בטיל לסוכר בדם". גם על ירקות שגדלים באדמה או מלאים בסוכר טבעי כמו סלק למשל. אתם בטח מתים לדעת איזה מתוק כן אפשרי. ובכן, לא הרבה. פירות רצוי לצמצם, אבל פירות יער הם טובים. קחו למשל שמנת 38% הקציפו אותה ושימו תותים מעל, יותר מזה? גם אשכולית אפשרית ואם אתם מחמיצים פנים לשמע הפרי החמוץ, הנה משהו שגיליתי אחרי שבוע גמילה.  הטעמים כל כך מתחדדים שמה שפעם היה מתוק הוא כעת מתוק מידי, ואשכולית התגלתה כאופציה מתוקה מספיק.

הקניות התגלו כחוויה לא מרנינה במיוחד. אני קוראת את כל המרכיבים שעל אריזות המזון – אם כי עדיף לכם לקנות הכי טבעי ופחות ארוז שאפשר –  ונחרדת לגלות שגם במוצרים שלא חשבתי עליהם או לא מוגדרים בכלל כמתוקים יש סוכר בצורותיו השונות. הם קוראים לזה לפעמים סוכרים מבלי לפרט, או דקטורוז, פרוקטוז, עמילנים וכאלו. סליחה, למה אני צריכה לספוג סוכר כשאני אוכלת קבב? למה רוטב עגבניות, שהן מתוקות ממילא, צריך להכיל גם סוכר? שלא לדבר על מעדני חלב והחטיפים.

תופעות הגמילה מסוכר

עצבנות, עייפות שעוברת כעבור כמה ימים שהגוף מתרגל ומתחלפת במרץ וריכוז ואפילו שמחת חיים. בימים הראשונים אני עייפה אבל פחות ממה שחשבתי, שום דרמות, ממשיכה לעבוד ולתפקד כרגיל. ציפיתי לרדת קילו או שניים, שהרי אני אדוקה ונקייה מסוכר. זה לא קרה. אחרי שבוע  לתדהמתי עליתי 300 גרם, שזה שום דבר, ויכול להיגרם גם מהצטברות נוזלים בגוף. נבהיר, אם אתם מעיפים את הסוכר כדי לרדת במשקל, אתם לא יכולים לחגוג במקומות אחרים. "מי שאומר לא לספור קלוריות בדיאטה דלת פחמימות מטעה הרבה אנשים. אסור להשתולל עם שום דבר", אומרת לי תזונאית שמתמחה גם בסוכרת.

בסוף התהליך נשארתי באותו המשקל, אבל הרגשתי רזה יותר. לא מדדתי היקפים אבל שמתי לב שבטני קצת השתטחה והפכה קלילה יותר. ביום התשיעי שלי (אבל מי סופר) הביאו לעבודה מגש ענק של סופגניות. אחד העובדים טרח בנדיבותו לעבור בין האנשים ולחלקן, וגם אלי הוא הגיע. לא יודעת איך קרה הנס חנוכה הזה, אבל עמדתי בפיתוי. מה שהציל אותי זה לחמניות קטוגניות שאפיתי, על בסיס קמח שקדים, קמח קוקוס, ביצים, שמנת וגבינה צהובה.

בתור אחת שחושבת שקפה ומאפה זה החיים, ההימנעות מסוכר קצת מוציאה את הכיף

אני יכולה הפעם לשכוח מכל הפחמימות למינהם, סלטים יכולים להיות חשודים בגלל הרוטבים שמוסיפים להם. קינוח ללא סוכר הוא בבתי קפה. כדאי להימנע מתחליפי סוכר כמו מרטיטול אז עוגת הגבינה ללא סוכר עם הפירורים תישאר בויטרינה.

ומה עושה מי שמנסה להימנע מסוכר? פונה לקפה קונדיטוריה האהובים עליה. כי קשה לשבור שגרה. אני מצליחה להתעלם מהמאפים, כמעט, ובוחרת בכריך מקמח שיפון עם אבוקדו וקפה על בסיס חלב שקדים לא ממותק. לא נורא אבל גם לא אידיאלי. בבית קפה הבא כבר מצאתי מנה קטנה של ירקות גינה מוקפצים בשמן זית. יושב טוב בבטן.

מלכוד אפשרי נוסף הן ארוחות משפחתיות, אבל כאן אפשר לבחור חכם בהחלט. אני נהנית ממרק עוף, ללא איטריות כמובן, שקשוקה, בשרים ואפילו לחם טחינה.

עמוק בתוך השבוע השני, אני מרגישה מצוין

הכמיהה למתוק נשכחת ויותר מזה, אני מגלה שאני פחות רעבה באופן כללי. הריכוז שלי מתחדד ואני מוצאת עצמי עובדת ביותר יעילות ופחות בורחת להסחות דעת. השוקולד מריר 90% הוא נחמד ומספק, אבל עדין אני מפנטזת על איזו סופגניית בוטיק מפוסלת. גם ארטיק שכונה פשוט כזה יתקבל בשמחה.

את צום הסוכר שלי דווקא שברתי לא עם וופל בלגי במילוי בננות מקורפלות או סופלה שוקולד, סתם עוגיית ריבה קטנה טפשית עם פרצוף. אחרי שבועיים בלי סוכר, גם היא מלהיבה ומתוקה מספיק. האם אמשיך את חיי נטולי סוכר וגלוטן לגמרי? כל עוד אינני חולה או שמנה, אני בספק אם תהיה בי המוטיבציה להעביר את חיי בלי גרגיר סוכר. אבל אני מתכוונת לצמצם את הסוכר בחיי לפחות ב-80% אחוז, ואפילו יותר.

שבועיים בלי הלבן הזה הפכו אותי לערנית, חדת מחשבה, מרוכזת וישנה טוב יותר

"מי שרוצה להגיע לגיל מבוגר כשהוא בריא, שידע שהחלק הכי חשוב בתזונה הוא להפחית פחמימות וסוכרים ולהחליף בשומנים טובים. אני מדבר מנקודת מבט של זקן בן 61 שרוצה לרקוד", מחייך ד"ר קרת.

אהבתם? שתפו
מאמרים נוספים
לשיתופי פעולה - דברו איתי
אהבתם? שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים נוספים