חנויות יד שנייה בחיפה: למה הן התרבו ואלו מהן שוות? מעודכן ל-2023

אניצ'ה יד שנייה במרכז הכרמל
פריטים לאספנים מתחילת המאה, רחמנות על הסביבה, חסכון של תבונת קורונה אפילו בגדי מותגים. זה כל כך הזמן עכשיו לשים את התדמית בצד ולעוט על החנויות הקסומות

מעודכן לשנת 2023— "אחת התופעות המעניינות ואולי הטיפה חיוביות של התקופה האחרונה היא העלייה בקניות מוצרים ובגדים יד שנייה, ההערכה המחודשת לקסם של אופנת הוינטג', הפריטים של פעם. ראינו את זה בעשור האחרון עם התחזקות המגמה של המחזור ושמירה על הסביבה. אבל אם יש משהו אחד שברור מימי הקורונה והשבר הכלכלי שאחריהם,  זה שיש דברים שצריך ושווה לחסוך עליהם ולקנות חכם.

בעבר לא אהבתי את הרעיון של יד שנייה, לא כי אני כזו מעושרת שמסתובבת בקניונים עם שקיות כאילו הייתי הגרסא המודרנית והמבוגרת של קלולס, אני לרוב לא סובלת קניות, פשוט לא חשבתי שזה משדר שפע, ללבוש בגד שהיה של מישהו אחר, חשבתי שזה מסכנות שכזו, כאילו אתה אומר ליקום שאין לך, שאתה צריך תרומות.

אבל זה היה לפני שכדור הארץ צעק הצילו

לפני שהחכמתי בהרצאות על מצב הסביבה כולל תמונות קשות על איך אנשים ממלאים את חופי הים והאוקיינוסים בבגדים, זבל, בקבוקי פלסטיק (כן, זה נושא אחר ) ואיך ילדים בני 8 ממדינות העולם השלישי מועסקים בשביל החולצה החדשה של הרשת ההיא בקניון. אה, רגע, לא רק הם, גם עובדים בוגרים במחסני האימה, כך מסתבר של אמזון שהרבה מכם כל כך אוהבים לקנות מהם. אני מעולם לא רכשתי משהו מהאתר הזה.

לפני כמעט שנה סיקרתי מספר חנויות ומתחמי יד 2 בחיפה לכתבה שהייתה אמורה להתפרסם במקומון ידיעות חיפה באחד מגיליונות החגים. היא לא התפרסמה מה שמאפשר לי להעביר לכאן בלי חשש להעתקה את העולם הנפלא שראיתי.  יצאתי מוקסמת מהאפשרות למלאי פריטים בכלום כסף, ועוד אילו, ראיתי שם חתיכות היסטוריה של ממש.

יד 2 בעיר תחתית

אנינת טעם 

חנות מגניבה ואיכותית. גילוי נאות: מכרתי להם כמה בגדים שווים ביותר של סבתי, לילי, שהשאירה ארון שיכול להתחרות עם חנויות וינטג' בלונדון. אז תמצאו שם בגדי וינטאג' אמיתיים איכותיים ומיוחדים וגם חפצים, נעליים, אקססוריז. יאנה המנהלת מספרת שאת כל הבגדים היא בוחרת באופן אישי ברחבי העולם וגם בארץ, וכל פריט הוא מיוחד ומגיע במידה אחת. וכפי שהתוודיתי, אני יודעת זאת היטב לאחר שביקרה בביתי וליקטה פריטים מקסימים. חנות מרתקת.

רחוב נתנזון 14, עיר תחתית חיפה. טלפון 053-717-7909

דנדשה Dandasha

נמצאת במרחק הליכה מהנ"ל כך שזה נוח וכיף. חנות שהיא לטעמי פחות וינטאג' ויותר מודרנית. הרבה פריטים ראויים וסחירים ליום יום או לבילוי. אהבתי את הדוכן "השחור". מוכרת אדיבה וחביבה. אפשר להביא להם בגדים ולקבל זיכוי. טבעות מעולות ואקססוריז בכלל. חנות שתורמת לקהילה, מעסיקה תוך סיוע של עמותת "שכולו טוב" ומסייעת לנשים המתמודדות עם קשיים נפשיים. יחסית גדולה ויש מבחר לא רע.

דרך יפו 40, חיפה

 

מאפרה בת 150, ספר בהקדשת גולדה ו-20 בגדים ב-100 שקלים

"יש לנו הרבה לקוחות קבועים, עם פרוץ הקורונה המכירות עלו, אנשים מנסים להיות פרקטיים. תחום היד 2 נמצא בעלייה, לא חייבים לבזבז הרבה כסף בקניונים וזה מעולה לסביבה, 'ירוק'", אומרת אולגה שווידיק הבעלים של רשת חנויות 'המון בגרוש' שכוללת 3 סניפים בחיפה ועוד אחד באשדוד.
הכניסה לחנות, או אולי נכון יותר להגיד למתחם 'הכל בגרוש' שבתחילת רחוב דרך הים 8 יכולה להכניס את המבקר להלם, חיובי אמנם. התחושה היא כמו שנכנסים למוזיאון או מחסן ענק, מלא פריטים מעניינים, אפילו נדירים ומיוחדים שלוקחים אותך קצת אחורה בזמן. למשל מאפרה בת 150 שנה מייד אין ברית המועצות. צעיפים של קבוצות כדורגל אנגליות או של ארגון פיפ"א כמו של ליברפול משנת 1974 "שהאוהדים יהרגו בשביל זה", ספר שירים מ-1934 בירושלים בכתב רוסי ישן, לפני המהפכה, הספר 'חיי' על גולדה מאיר עם הקדשה שלה עצמה שהתחבא בבית של איש מבוגר. הפריטים האלו מתומחרים אחרת אבל רוב רובה של החנות היא בגדים, שחלק מהם עולים 10 שקלים לפריט ויש גם אפשרות למנוי, כשבאמצעותו תוכלו לרכוש 50 פריטים ב-80 שקלים או 20 פריטים ב-100 שקלים.

המבחר עצום, וכל יום מתקבלים בגדים חדשים, תוכלו למצוא כאן בגדים לכל העונות ובשלל סגנונות לנשים, גברים וילדים , נעליים, איפור והמון אקססוריז . מי שמנהלת את החנות שקיימת 3.5 שנים היא אוגלה שווידיק וזה לא פשוט: "שנתיים ביקשנו הנחה בארנונה וזה  לא זז לשום מקום", היא אומרת, "אנחנו גם עוזרים לאנשים להתפרנס על ידי כך שאנחנו נותנים להם זכיינות בשיטה יעילה כדי שהם יפתחו חנויות נוספות".

הכל בגרוש יד שנייה בחיפה פלנטע
פריטים מעולמות אחרים. המון בגרוש צילום פרטי

 

הכל בגרוש חנות יד שנייה חיפה
נעליים, תיקים ובגדים. המון בגרוש צילום פרטי

יד שנייה כרמליסטית

מעניין שפריחת חנויות היד 2 בולטת דווקא במרכז הכרמל, אזור שתמיד היה נחשב ליוקרתי משהו וכולל יותר בוטיקים אבל זה אולי היה בזמנים אחרים.  בדרך הים 5 ממוקמת אניצ'ה, בוטיק וינטג' חנות , שרכש לקוחות קבועים ושמו יצא גם מחוץ לחיפה. שושי אברהמוב, 38, נשואה+ 3 מספרת שהקימה את אניצ'ה לפני 12 שנה "מתוך שליחות ורצון גדול ליצור עסק חברתי, קהילתי וסביבתי- מקום שנותן כבוד לאופנה איכותית, צבעונית, מקום נעים, בטוח, מלא בשמחה ובמפגשים אותנטיים. אניצ'ה היא עסק מקומי חיפאי שמעסיק ארבעה עובדות נפלאות. אנחנו בית לאוהבי ואוהבות נוסטלגיה, אופנה ודברים יפים. חשוב לנו לקדם צרכנות נבונה ואלטרנטיבית, ולאפשר לכל אחת להתחדש בפריטים איכותיים במחירים הוגנים.

את ימי הסגר ניצלה אברהמוב להקמת חנות אינטרנטית. לדבריה, אניצ'ה מהווה סוג של פלטפורמה קהילתית למסחר חברתי. הפריטים מגיעים לאניצ'ה מלקוחות פרטיים ומתכולות בית/ עזבונות וירושות. "אני מסתובבת בכל הארץ ומלקטת פריטים יפים ונוסטלגיים כדי לנסות לשמר אותם בעולם ולמצוא להם בית חם ואוהב. אז אם יש לכן אוצרות מבית של סבתא, אל תזרקו, תתקשרו אליי ואגיע לקנות".

אניצ'ה יד שנייה
אחת המוכרות מדגמנת את בגדי אניצ'ה. אפשר את הכורסא בבקשה? צילום: גלית רוזן

כלה מיד שנייה

אם את הולכת להתחתן בקרוב  אולי כדאי שלא תוציאי אלפי שקלים על שמלת כלה, בחנויות הוינטג' של עמותת מתגייסים למען חולי לוקמיה תמצאי גם שמלת כלה ב-200 שקלים. לפני כ-4 שנים עמותת "מתגייסים למען חולי לוקמיה" החלה את דרכה מסיפור שנגע למייסדות העמותה רינה דהן ומרינה לויש. על מנת להביא תרומות הן פתחו את שתי החנויות, אחת ברחוב חיים וייצמן בהדר והשנייה בשדרות מוריה בכרמל. כל הכנסותיהן קודש לחולי לוקמיה. בחנויות תמצאו בגדים, ספרים בכמה שפות מכל הסוגים, חפצי נוי, אוספים למינהם, קריסטלים וכלי אוכל .

המחירים מ-5 שקלים לספר ועד כמה אלפי שקלים לעתיקות.

דהן ולויש רצו לעזור לאשתו של חברם שלקתה בזן נדיר של לוקמיה וגססה. הן עברו מדלת לדלת וגייסו כספים. בהמשך הבינו שצריך לפתח את העמותה, כדי לעזור ליותר אנשים. את החנויות מפעילים מתנדבי העמותה. במקביל מתקיימות מכירות בחנות און ליין, כשהמטרה כאמור לגייס כספים למען תרופות וציוד לחולים.  אני רוצה שאנשים יבואו, יראו את היופי, יתרמו ואני עדיין מחפשת מתנדבים ומתנדבות. אנחנו כמו משפחה קטנה ואשמח להגדיל אותה. חשבתי שיקנו יותר ספרים וחומר לנפש אבל יש ביקוש יותר לבגדים וחפצי נוי".

הביגודית

חנויות היד 2 של עמותת ויצו מוכרות ופרושות בכל ישראל.  "הרעיון של רשת ביגודית קיים כבר למעלה ממאה שנים", מספרת ורדית דוזלר טנג'י, מנהלת ויצו חיפה.  "הביגודית הראשונה הייתה קונטיינר. פעם לא היה אסוס ועלי אקספרס ואם למישהי היה ליוויס זה רק בגלל בזכות ביקור בביגודית.  המתנדבות מחו"ל היו שולחות את הבגדים מקונטיינרים, בארץ לא היה כלום. היו פותחים שולחן עם חשבוניות והיו מוכרים כמו היום וכל הכסף אז ב-1920 שימש להקים את טיפת חלב הראשונה, בית לנוער, כל מה שאנחנו עושים גם היום וזה מדהים לחשוב שהמפעל קיים כבר מאה שנים. הלקוחות ידעו שבויצו יקבלו מעיל אירופי בלירה וחצי. היום רואים שם את הנכדות של הלקוחות הותיקות".

שלושת החנויות החיפאיות בשדרות מוריה, נווה דוד ונוה שאנן עושות גם ירידים מוזלים עוד יותר מהמחירים הרגילים אחת לחודש וגם אירועים מיוחדים.  יש שם פריטים החל מ-5 שקלים ועד בגדי מעצבים במחירים מוזלים.

יש כאן בעיקר בגדים אבל גם אקססוריז וספרי מבוגרים, נוער, בישול.   דוזלר טנג'י: "אם המכירות עלו עכשיו? זו שאלה מעניינת. מה שקרה בעקבות הקורונה זה שהרבה מאוד אנשים בוחרים לקנות יד 2. כשחזרנו לחנות בחודש מאי הייתה לנו עלייה ממש מטורפת במכירות, עכשיו קצת התייצב בחזרה.  אנחנו עושים גם 1+1 ו-50% על כל החנות. מהשבוע נאפשר גם מכירה באון ליין, נפרסם ברשתות החברתיות, נרגיש את השטח".

שמלות כלה בחנויות של העמותה למען חולים בלוקמיה
יש כלה בסביבה? המבחר של החנות של העמותה למען חולים בלוקמיה. צילום: לימור כרסנטי

מועד ב' לבגדים או חולצה בשקל

חנות יד שנייה במוסד לימודי ענק כמו הטכניון זה רעיון די מתבקש ומגניב, אבל מסתבר שהיא הוקמה רק לאחרונה וקיבלה את השם המוצלח ורב המשמעות 'מועד ב'.  החנות ממוקמת בצריף בעל הגג הכחול ליד מגרש החנייה של הפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית.

בטכניון מספרים שהחלום להקים חנות יד שנייה משותף לקבוצת אנשים, שנרתמו להפוך אותו למציאות. המניעים להקמת חנות שכזו ובפרט בסביבה סטודנטיאלית, ברורים. "אנחנו קונים יותר ממה שהם צריכים וגרוע מכך, יותר ממה שמשתמשים בו. זה לא נדיר למצוא בארונות האיחסון בגדים שהתווית עוד עליהם, כיוון שלא נלבשו ולו פעם אחת. יש כאלה שגם קיבלו בגדים מהאחים שלהם. שיתוף חפצים מציע שפע לכולנו.

לקבל חפצים שאנו צריכים או רוצים במחיר סביר או ללא תשלום כלל, הוא דבר נפלא.  אנו מפנים מקום בארון או בבית, ומכניסים אנרגיות חדשות לחיינו.  הם מאמינים בעשיית מצוות, ועושים זאת בצניעות רבה וללא רצון לקבלת תמורה. הקמת חנות יד שנייה בטכניון, כחלק מהתפיסה של דאגה לשימור וטיפוח הסביבה בה אנו חיים. בנוסף החנות עובדת בשיתוף עם "פרויקט תעסוקה לנפגעי נפש". חנות "מועד ב' " מיועדת לכל משפחת הטכניון.  היא יכולה לענות גם על צרכים של סטודנטים  מבלי להיכנס להוצאות כבדות. המחירים נעים משקל אחד ועד 20 שקלים".

אהבתם? שתפו
מאמרים נוספים
לשיתופי פעולה - דברו איתי
אהבתם? שתפו

2 תגובות

    1. מעניין, שולה. כן, זה כבר קצת מזכיר מחירים של חנויות עממיות של בגדים חדשים. אבל אולי יש שם עדיין דברים ייחודיים שלא מוצאים בשום מקום?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים נוספים

בן דולינקו על עיתוני הארץ ידיעות ניו יורק טיימס

הטור של בן: לא זאת 'הארץ' שלי

בן דולינקו מספר על איך זה נראה ומרגיש לקרוא עיתונים בעברית דווקא בארה"ב. ומה הוא חושב על עיתון הארץ ומה העורכים שלו צריכים לעשות אם הם רוצים להיות הניו יורק טיימס

קראו עוד »