איפה נפתח המרכז הראשון לאבחון מהיר של סרטן ריאה?

סרטן הריאה ד"ר יניב דותן, ד"ר מור מושקוביץ, ד"ר עמית כץ פרופ זוהר קידר
כתבה לא קלילה אבל חשובה. בבית החולים רמב"ם בחיפה נפתח מרכז שישנה את חייהם של אנשים ויקצר זמנים עד להצלת חיים

אני תמיד אומרת לאנשים, או כל מי שמוכן להקשיב מסביב, שהרבה יותר ממה שהקורונה מפחידה אותי (ספוילר: היא לא) מדאיגים אותי דברים או מחלות שבעיני הן יותר, איך נקרא לזה? לא רק היו כאן קודם, אלא גם יכולים ויכולות באמת להרוס את החיים. תאונות דרכים למשל, התקפי לב. סרטן.

במרכז רפואי רמב"ם נפתח מרכז לאבחון מהיר של סרטן ריאה,  שיקצר ל-14 ימים את משך הזמן מהביקור הראשון של החולה עם נגע ריאתי חשוד, דרך אבחנת המחלה והחלטה טיפולית, ועד לתחילת הטיפול. לשם ההמחשה: הזמן הממוצע בישראל כיום הוא 3-6 חודשים מההפניה הראשונה ועד לטיפול בסרטן הריאה. גם במדינות אחרות בעולם, בארה"ב לדוגמא, הזמן הממוצע עומד על 6 חודשים. לפעמים מדובר בזמן קטלני.

צריך להבהיר:  על פי הנתונים של רמב"ם, סרטן הריאה הוא גורם המוות מספר אחד מסרטן בישראל. ובעולם בגברים ובנשים מדיי שנה מאובחנים בישראל כ-2,500 חולים חדשים בסרטן ריאה, וכ-1,300 חולים מתים מהמחלה. לאבחון מהיר יש משמעות על תוחלת החיים ועל קביעת הגישה הטיפולית. רוב החולים בסרטן ריאה מאובחנים בשלב מאוחר (שלב 4) שבו הגידול מפושט, ונתון זה מסביר את שיעור ההישרדות הנמוך יחסית, העומד על כ-20% בתום 5 שנים ממועד האבחון.
לאבחון המהיר יש השלכות משמעותיות על מצב בריאות החולה, שכן גידול שניתן לנתח קרוב ככל האפשר לגילוי הסימפטומים הראשוניים, ממשיך לגדול במהלך החודשים שחולפים עד האבחון, ממשיך להתפשט ועלול להפוך את ההליך הניתוחי לכלי לא רלוונטי. במילים יותר כואבות, זה פשוט עלול להפוך להיות חסר סיכוי להחלמה.
כיום החולה נאלץ להתרוצץ, במשך חודשים ארוכים בין מרכזים רפואיים ורופאים שונים שלא בהכרח מתקשרים ביניהם. מדובר באיבוד זמן יקר שכן כיום כל חולה חמישי נפטר לפני שהתחיל טיפול בסרטן הריאה.

אבחון סרטן ריאה של לא יותר משבועיים

כדי לקצר את זמני התגובה ולהרוויח זמן יקר, הוקם המרכז , הכולל שיתוף פעולה רב-תחומי והוא מציע מסלול מהיר לכל הבדיקות הנדרשות. תחילה המטופל פוגש רופא מהצוות הרב-תחומי שבונה עבורו תכנית אבחון ייעודית. תכנית זו כוללת בדרך כלל בדיקות הדמיה וביופסיות, שכולן תתבצענה ברמב"ם ותאפשרנה להגיע לקביעה מדויקת של שלב המחלה. הביופסיות נשלחות מיד למכון הפתולוגי שמבצע אנליזה מלאה שלהן כולל פרופיל מולקולרי מלא המאפשר לקבוע לכל חולה את הטיפול הטוב ביותר עבורו. בסיום תהליך האבחון שנמשך לא יותר משבועיים מרגע התחלתו, מתכנס צוות רב-תחומי שכולל רופאים אונקולוגים, רופאי ראות וכירורגים של בית החזה, שבהתאם לשלב, סוג והפרופיל המולקולרי של המחלה, מחליטים על תכנית הטיפול הרלוונטית.

ד"ר יניב דותן, אחראי תחום רפואת ריאות פולשנית וסגן מנהל מכון ריאות: "המרכז כולל מערך שלם הפועל בתיאום ושיתוף פעולה של צוות רב-תחומי הכולל רופאי ריאות, מנתחי בית חזה, אונקולוגים, רדיולוגים ופתולוגים. המטופל יקבל מסלול מהיר של בדיקות, שכולן ייערכו כאן אצלנו בבית החולים, באמצעות בדיקות ומכשור המתקדמים בעולם. בסיום השבועיים מקבל הצוות הרב-תחומי את תשובות הבדיקות. הצוות מגבש יחד את תכנית הטיפולים המיטבית״.

״המשמעות של אבחון מוקדם של סרטן ריאה היא שבשלבים המוקדמים של המחלה ניתן להסיר את הגידול בשלמותו בעזרת ניתוחים שרובם הגדול מתבצעים בשיטה זעיר-פולשנית. אחריהם ההתאוששות מהירה ומתאפשרת חזרה מהירה לאיכות חיים טובה מאוד עם סיכויי שרידות מצוינים לאורך זמן", מסביר ד"ר עמית כץ, מנהל מחלקת ניתוחי חזה. ״קיצור משך האבחון יכול להגדיל באופן משמעותי את הסיכוי לאבחן את החולה בשלב בו אנחנו יכולים להציע להם ניתוח כחלק ממכלול הטיפול״.

 

אהבתם? שתפו
מאמרים נוספים
לשיתופי פעולה - דברו איתי
אהבתם? שתפו

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים נוספים