עת לטייל: המסלולים השווים בחיפה והסביבה

דובדבן הכרמל מסלול טיול
מזג האוויר חוזר לעצמו ומזכיר לנו ולגורמי השמיים מה זה אומר אביב ישראלי. תיכף נקבל כמה ימי חופשה חסרי מגבלות, בדיקות או אילוצים. ואם אתם מעדיפים לחסוך מעצמכם את טירוף נתב"ג ויוקר החופשה בחו"ל, אני מציעה מבחר מסלולים וטיולים חיפאים וירוקים

עכשיו זו תקופה מעולה לטיולים. מזג האוויר חוזר לעצמו ומזכיר לנו ולגורמי השמיים מה זה אומר אביב ישראלי. תיכף נקבל כמה ימי חופשה חסרי מגבלות, בדיקות או אילוצים. ואם אתם מעדיפים לחסוך מעצמכם את הטירוף של נתב"ג ויוקר החופשה בחו"ל, שהרימה ראשה כעת בימי אפטר קוביד, אני יכולה להציע לכם כמה מסלולים לטייל כאן בבית. שלי כמובן. בחיפה והסביבה. לא נראה לי שתצטערו.

הכנתי  כמה מסלולים באזור חיפה והכרמל, נעזרתי בטובי טיילנים, מורי הדרך וקבוצות הטיולים באזור, שנראה שיצליחו לגרום לכם לסגור את המסכים, לקשור את שרוכי הנעליים ולהכיר את הסביבה של חיפה הסודית וסביבתה:

  • טל ונטלי ינאי יזמי קבוצת טיולים עם תוכן "מסלולי טבע ומודעות", מציעים את מסלול נחל נשר מעגלי. "מקסים ומוצל. מתאים גם למשפחות. מתחילים ומסיימים את המסלול בחניון היערנים שבהר הכרמל. מתחילים לצעוד במגמת עלייה כשלפנינו נפרש נוף הכרמל, מפרץ חיפה ורצועת החוף הצפוני עד עכו. ממשיכים ללכת בנוחות בצמוד לסינגל אופניים בדרך לתחילת הנחל עצמו כאשר המגמה הכללית היא דרומה", מספרת נטלי, "לאחר שסיימנו את הטיפוס הקל והמוצל בחלקו, נפגוש סימון שבילים אדום הפונה בחדות ימינה (צפונה) וכאן מתחיל נחל נשר עצמו. הנחל נהדר מוצל כולו מוקף צמחיית נחלים ארץ ישראלי. הירידה בנחל מהנה ביותר ויורדים בין מפלונים וסלעים עד לנקודה בה התחלנו את המסלול". המסלול מתאים למשפחות שאוהבות מעט אתגר.

 

  • אביחי שקד הוא ילדטבע (מילים מחוברות בכוונה) טיילן שכותב בלוג ומנהל קבוצת פייסבוק פעילה באותו השם. "המסלול הכי נחמד בחיפה לדעתי הוא המסלול של נחל שיח המתחיל ברחוב לוטוס ליד בית ספר הרצל ומסתיים בבית הקברות כפר סמיר, הוא טוב למשפחות, כי כולו נעשה בירידה וכמעט רובו זה הליכה בצל שזה טוב עכשיו כי אנחנו רוצים לטייל אבל עדיין חם ובסופו יש מעיין קטן שאפשר לשכשך בו וגם נוף יפה של הים, מערות של נזירים שאפשר לראות בדרך", מספר שקד, "זה מסלול לא ארוך של בערך 2 ק"מ והוא ממש חביב, צריך בשבילו שתי מכוניות, אחת בתחילתו והשנייה בסופו כי לא נעלה אותו בחזרה, זה אפשרי אבל… העלייה".

 

  • עוד אופציה חביבה  לטייל בה היא מסלול המתחיל בסטלה מאריס, מהחניון הגדול ליד הרכבל, משם יש שביל עפר מאוד מאוד נוח שעובר ליד קאפלה ישנה, מעין מבנה עגול יפה מאוד שאפשר ממנו לראות את הים בנוף פנורמי וליהנות מהשקיעה, מהקאפלה יש שביל ממשי למעט מדרגות והמסלול מסתיים במערת אליהו. "מסלול של בערך קילומטר, קל מאוד ואפשר לחזור אותו ברכבל , הוא מתאים גם לילדים בני 3,4 כי הוא לא קשה אבל הוא לא מוצל אז כדאי שתבואו לקראת השקיעה", מוסיף שקד.

 

  • מסלול נוסף הוא זה שבטירת הכרמל ליד מלון קדם החדש, שם הוא מתחיל וממשיך בערך קילומטר וחצי לתוך הוואדי עד שמגיעים למעיין עין קדם , שזה מעיין שאפשר להכנס בו ממש לתוך ההר בתעלת מיים מגניבה. "ילדים עפם על זה רק צריך להביא פנסים כי החלק הזה חשוב. המסלול לא קשה, אין עליות מסובכות ולפעמים רואים נשרים שמגיעים לבקר", אומר שקד.

 

 

  • מורת הדרך חן שובל ממליצה גם היא על נחל שיח, ומזכירה שזה בין המעיינות היחידים שיש בכרמל. כיוון אחר ומרתק לא פחות הוא פארק הגשרים בנשר "חוצים במהלכו שני גשרים מאוד גדולים שממוקמים מעל הוואדי וזה מאוד יפה, נראה כמו חו"ל, מאוד ירוק וגבוה, כמו נחל מאוד ירוק ופורה", היא אומרת וממליצה גם על טיול שמשלב את נחלי אורן ואלון. "נחל אלון מתחבר לנחל אורן, מתחילים בחניון שליד כלא, נוסעים לדלית אל כרמל ומסיימים בחניון האגם ושם אפשר לעשות גם פיקניקים ועל האש. זה מסלול של שעתיים וחצי אם אתה עושה אותו וארבע שעות בהליכה בקבוצה, חלקו מוצל ועוברים במהלכו במעיין קטן ששמו עין אלון, המסלול קל וברובו מישורי".

 

  • אם אתם בראש עירוני יותר שובל מציעה טיול אורבני שכולל את הכרמלית כשעוצרים ברחוב מסדה, עושים שם סיבוב בתי קפה וגרפיטי וממשיכים משם לגלות את העיר התחתית. "האפשרויות בחיפה מוגבלות, יש הרבה מה לראות, דברים שדורשים כניסה לעומק, נניח לעשות סיור למסגד בכבביר ולסטלה מאריס ולכניסה ולהבין את ההיסטוריה של העיר, ללכת לשקמונה ולמכון לחקר אגמים. יש מה לעשות בעיר, זה פשוט 'טייפ' (סוג) מסוים של קבוצות שילכו לדברים האלו. תמיד אני אומרת שחיפה זו העיר היחידה בארץ שיש בה עיר תחתית והיחידה שיש בה מקום כמו דגון של החיטה, אין את זה באף עיר אחרת", מוסיפה שובל.
השוק הטורקי חיפה
השוק התורכי בחיפה. צילום פרטי
  • מורת הדרך גילי שולץ נותנת מקום של כבוד לחיפה והכרמל באתר הטיולים שלה Grean Lady .כשאזורנו קיבל עמודה משלו. ליקטנו משם כמה טיולים שווים וביקשנו פרטים . הטיול הראשון הוא ברמת הנדיב. הגנים מונגשים גם לבעלי מוגבלות הליכה ואף ישנו גן צמחי תבלין משולט בכתב ברייל במיוחד עבור עיוורים", מספרת שולץ. גני הנדיב דרומית לזיכרון יעקב, הם למעשה פארק טבע מתוכנן בגודל 4,500 דונם. גני הזיכרון עוצבו בסגנון אירופאי והם כוללים ארבעה גנים מרכזיים בעלי משמעות. ארבעת הגנים: גן המפלים, גן הוורדים, גן הדקלים וגן הריחות. אפשר ללכת בנעימות כאשר למרגלותינו משתרע נוף בקעת הנדיב, המעובדת בעיקר בכרמים ובמטעים אשר ברובם של המושבה בנימינה. מעבר לבקעה, באופק, נישא הר אמיר שהינו חלק מרכס הכרמל ובתי זיכרון יעקב המושבה. במסלול שמדריכה שולץ נכיר את אופי יער הפארק ואילו סוגי צומח מאפיינים אותו, בית מרחץ מהתקופה הרומית, תרבות שונה שגם אותה נכיר – קרבות גלדיאטורים, מרוצי סוסים ובתי מרחץ. במסגרת המסלול נבקר בתל צור שריד ליישוב יהודי מסוג חומה ומגדל שקם במהלך המרד הערבי הגדול ובדרך חזרה נעבור בוילה מפוארת מהתקופה העותמנית וכמובן כשנגיע לחירבת מנסור אל עקב נקבל תצפית מרשימה לכיוון יישובי מישוב החוף. אחרי הטיול בטבע של רמת הנדיב אפשר יהיה להיכנס לגני הברון, לטייל וליהנות מגני תבלינים וריחות לעיוורים, מגני ורדים, מזרקות, צמחיה בצורות וצבעים שונים וכמובן שביל הגיש למערת קבר הנדיב רוטשילד.

 

  • איך נשמע לכם טיול ששמו "חוף הכרמל פינות חמד וסודות שמתגלים"? הטיול שתכננה שולץ כולל את כרם מהר”ל ושמורת הטוף, בוסתן תום, עין כרמל עם גן פסלים בזלטון ומיני סדנאות אומנים. בוסתן תום הוא מרכז לימוד שמטרתו להקנות ידע וערכים לשימור הסביבה ולפיתוח דו קיום בין האדם לטבע. גלריית שתי וערב היא גלריה ייחודית בה יוצרים משאריות נייר וקרטון, ניילונים וחוטים, שקיות תה וקליפות ביצים ושאר חומרים בשימוש חוזר חפצים, תכשיטים ייחודיים וקישוטי קיר. בחוף הכרמל שוכן לו קיבוץ עין כרמל, בכניסה לקיבוץ ניתן לבקר בגן פסלים. סמוך לגן הפסלים ישנו מתחם אמנים ובו ניתן להתרשם מיצירותיהם של אמנים העוסקים בתחומים שונים. בסביבתו של עין כרמל ניתן לבקר במעיינות מקסימים ואתרים ארכאולוגים, והרים ירוקים המהווים שטחי מרעה לעדרי בקר וצאן. ברור שצריך לקפוץ גם לכפר האמנים עין הוד ולכפר הערב עין חוד שלידו.

 

  • טיול נוסף הוא 'דובדבן הכרמל' שעובר בעין קדם ומערת אורנית. "לאורך ההיסטוריה היה אזור הכרמל מיושב בדלילות. במערות שבמורדות ההר ניתן למצוא שרידים פרה-היסטוריים רבים להתיישבות האדם הקדמון. כל מטר שאתם עולים בכרמל חושף נופים חדשים.

 

דובדבן הכרמל מסלול טיול
מסלול דובדבן הכרמל

ים, חורש, ואדי ועיר בתמונה פנורמית אחת", מציינת שולץ, "אחרי כמה מאות מטרים מגיעים אל הפסגה וצועדים עם השביל, כאשר מימינכם נפערת תהום, שבתחתיתה ערוצו של נחל אורנית. ממשיכים לטייל עם השביל האדום לעבר פסגה נוספת ואז מתגלה לוע אדיר ואפלולי הפעור במרומי המצוק הגבוה, ומסמן את הכניסה למערות אורנית. מערות אורנית הן בעצם קומפלקס של חללים אפלוליים התלויים ממש בקצה המצוק. יש בה נטיפים וזקיפים שנולדו רק אתמול כלומר, לפני מאות או אלפי שנים בלבד, יש בה חללים שמחייבים זחילה ומרחבים עצומים וגבוהים.

 

  • מעין צח מורה ליוגה וטיילנית חיפאית (כמו כל המשתתפים בכתבה) אומרת כי "בתור מי שעשתה כמעט את כל שביל ישראל (38 מתוך 51 המקטעים של השביל) אני בהחלט ממליצה על המקטע של השביל שעובר בכרמל כאחד מהמקטעים היפים". הלכנו לבדוק באתר Walk of love המוקדש לשביל ישראל ושם מספרים לנו כי אחד המקטעים הפופולאריים והיפים ביותר בשביל ישראל בצפון הוא המסלול שתחילתו בקיבוץ יגור וכולל את חציית רכס הרי הכרמל עד לזיכרון יעקב. אפשר להתחיל את שביל ישראל בכרמל מכיוון צפון לדרום או להיפך. צריך להגיד שמקטע זה מתאים למיטיבי לכת כיוון שיש מאמץ לא מבוטח בטיפוס להר הכרמל ובחצייתו. עם זאת, במידה ותצטיידו היטב תוכלו לערוך את המקטע גם עם ילדים, לטייל וליהנות מדרך קסומה החוצה יערות ירוקים, מעיינות צלולים, מבנים עתיקים, מצוקים נישאים אל על, מרבדי פרחים בהתאם לעונה וכמובן הנוף. מי שמצטרף למסע של Walk about love יכול להתחיל את המסלול מכפר ג’יסר א זרקא. ביום ההליכה הראשון צועדים מכפר הדייגים וחופיו הקסומים והייחודיים לעבר חוטם הכרמל, אורכו של המסלול כ- 19 ק”מ, ונהוג ללון בחניון הלילה של רמת הנדיב. ביום השני צועדים מסביב לזכרון יעקב בלב חורש טבעי וים תיכוני, ועל רכס הכרמל עד ליער עופר, אורכו של המסלול כ- 16 ק”מ וחניון הלילה ממוקם ביער עופר.

ביום השלישי למסע ממשיכים לטייל על רכס הכרמל לכיוון צפון, חוצים את עין הוד, ממשיכים דרך מערת אצבע ומתחילים לטפס בעלייה של נחל אורן, עד להגעה לחניון הלילה בחניון האגם. לסיום שביל ישראל בכרמל יוצאים מחניון האגם השכם בבוקר, חוצים את הכרמל, מטפסים בנחל חיק עד לפסגת רום הכרמל, שם ניתן להשקיף לעבר נוף עוצר נשימה, ומתחילים לרדת לכיוון קיבוץ יגור ממנו המסלול ממשיך לאורך נחל קישון עד לחניון הלילה בסמוך לקיבוץ שער העמקים.

גני הנדיב זכרון יעקב
גני הנדיב בזכרון יעקב
  • העמותה לתיירות ונופש חיפה מציעה מסלולים מקומיים רבים באתרה, אבל מכיוון שהגנים הבאהיים כנראה די מוכרים לכם כבר, בחרנו להתמקד למשל במסלול "דרך נוף חיפה" המסלול עובר בין 21 מצפורים המתפרשים על פני כ-60 ק"מ על רכס הכרמל ובנקודות שונות בעיר. הפרויקט שהושקעו בו כ-10 מיליון ש"ח הינו פרי יוזמה ומימון משותף של עיריית חיפה, משרד התיירות, העמותה לתיירות ונופש חיפה ושל תורמים שהקימו 5 מצפורים ייחודיים לאורך המסלול. המסלול מאפשר התרשמות מתמונת הנוף של העיר, הצצה  ולטייל אל תוך השכונות והאטרקציות הייחודיות של חיפה. התצפיות ממוקמות בנקודות נבחרות המדגישות זוויות צפייה מגוונות. מסלול "דרך נוף חיפה" נבנה על קו פרשת המים העתיק הנמתח מרכס האוניברסיטה שבפארק הכרמל, דרך שדרות מוריה, רחוב יפה נוף ועד סטלה מאריס ודרך מקומות מיוחדים במורדות הכרמל ובעיר התחתית. המסלול מתנהל בנסיעה ועובר גם ליד אתרים היסטוריים, מרכזי תרבות ואומנות, אזורי קניות אתרי בילוי ואטרקציות תיירותיות.
אהבתם? שתפו
מאמרים נוספים
לשיתופי פעולה - דברו איתי
אהבתם? שתפו

2 תגובות

  1. חג שמח ישראל היפה!!!
    מרגישה אושר פנימי בפרוט כל המסלולים וההצעות לטיולים

    זה נראה ונשמע חו"ל אמיתי.
    אני מסודרת עם יופי כזה,תודה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים נוספים

בן דולינקו על עיתוני הארץ ידיעות ניו יורק טיימס

הטור של בן: לא זאת 'הארץ' שלי

בן דולינקו מספר על איך זה נראה ומרגיש לקרוא עיתונים בעברית דווקא בארה"ב. ומה הוא חושב על עיתון הארץ ומה העורכים שלו צריכים לעשות אם הם רוצים להיות הניו יורק טיימס

קראו עוד »