הפרופסור שהביא גאווה בינלאומית חזר לנחף כדי להעלים סוכרת מהצפוניים

פרופסור עבדאלגני יועץ סוכרת
פרופ' עבדאלגני ממכבי נכנס לרשימה מצומצמת של רופאים מצוטטים, ואחרי 20 שנה עזב את ארה"ב בחזרה לכפר נחף. מה יש לו להגיד שחשב שתדעו על סוכרת? איזה מרכז מיוחד יפתח כאן ואיך אפשר להינצל מזה מראש?

"אנחנו לא רוצים לחכות עד שאנשים יהפכו לחולי סוכרת אלא לעצור את זה בזמן", כך אומר פרופסור מוחמד עבדאלגני מכפר נחף, מומחה לרפואת משפחה ויועץ הסוכרת של מכבי שירותי בריאות בצפון, פרופסור בעל שם עולמי, שלאחרונה בדיוק כשחזר הביתה הביא גאווה בינלאומית. ולא, זה לא קטן עליו להיות כאן שוב פתאום.

אוניברסיטת סטנפורד פרסמה לאחרונה עדכון של רשימת 2% המדענים המובילים המצוטטים והמובילים ביותר בעולם ופרופסור עבדאלגני, זכה להיכנס לרשימה המכובדת והמצומצמת. דירוג זה, הנחשב ליוקרתי ביותר בעולם, מבוסס על המידע הביבליומטרי הכלול במאגר המידע של Scopus וכולל יותר מ-160,000 חוקרים ולמעלה מ-8 מיליון מדענים הנחשבים לפעילים ברחבי העולם, כאשר 22 תחומים מדעיים ו-176 תתי תחומים נלקחים בחשבון.

לאחרונה אחרי 20 שנה בארה"ב הוא החליט לחזור לישראל. "פשוט התגעגעתי הביתה, לא חזרתי בגלל הקורונה. רציתי להתמקד כאן בנושא הסוכרת שבו אני כל כך מתעסק, הרגשתי שהגיעה העת והבשילו התנאים שאחזור ואתרום איפה שגדלתי ולמדתי".

מנחף לטקסס

הוא נולד בנחף פרופסור עבדאלגני, בוגר לימודי הרפואה באוניברסיטה העברית והדסה בירושלים ובוגר Ph.D. בפיזיולוגיה באוניברסיטה העברית, לאחר סיום התמחות ברפואת המשפחה, והשתלמות פוסט-דוקטוריאלית במחקר בפיזיולוגיה באוניברסיטת טורונטו בקנדה, הצטרף למחלקה לסוכרת באוניברסיטת טקסס בסן אנטוניו ב-2004. הציעו לו 'משרה מפתה' כהגדרתו שהשאירה אותו הרבה יותר, "זה לא קטן עלי פה. יש לי בית יפה, אני נהנה מהנוף ועובד בחיפה ובנצרת".
כיום הוא מכהן כפרופסור לרפואה, במחלקה לסוכרת באוניברסיטת טקסס בסן אנטוניו ומשמש גם כיועץ סוכרת במחוז צפון של 'מכבי שירותי בריאות'.

המחקרים של פרופסור עבדאלגני מתמקדים בגילוי הגורמים שמביאים להתפתחות סוכרת סוג 2 ופתוח שיטות חדישות לטיפול במחלה ומניעת סיבוכיה. פרופסור עבדאלגני היה הראשון להראות שרמות סוכר בדם שעה אחרי העמסת סוכר היא המנבא העתידי הטוב ביותר להתפתחות סוכר בעתיד. לממצא זה חשיבות רבה באיתור אנשים עם סיכון עתידי גבוה לפתח את המחלה והתערבות אצלם להפחתת סיכון זה ומניעת סוכרת. פרופסור עבדאלגני מיישם שיטות אבחון והתערבות אלה ומוביל את הגישה בעולם של הצורך בטיפול משולב בסוכרת כבר בשלבים המוקדמים של המחלה כדי למנוע את סיבוכי המחלה כולל אלה שאינם נגרמים ע"י רמות סוכר גבוהות בדם.

לאחרונה נפתח במכבי שבגרנד קניון חיפה, מרכז אבחון טרום סוכרת שהוא היחידי מסוגו בישראל והשמנה. "השמנה זה הבעיה העיקרית שמביאה לסיכון של המחלה, אנחנו לא רוצים לחכות עד שאנשים הופכים לסוכרתיים אלא לתפוס אותם ולעשות להם התערבות כדי למנוע את המחלה. יש אנשים עם עודף משקל שהם עדיין לא חולים או כאלה שיש להם טרום סוכרת, זה בדיוק השלב לתפוס אותם".

איך לא לחלות

פרופסור עבדאלגני מדגיש את ההבדל בין סוכרת נעורים – אנשים בריאים שיש להם הרס של הלבלב ואינם יכולים לייצר אינסולין, הם 5% מכלל החולים. הרוב המכריע הם חולי סוכרת סוג 2 המתפתחת מאוחר יותר בחיים. הגורם הכי חשוב שגורם לה הוא תורשה: "אם אין לך סיכון משפחתי , הסיכון שלך נמוך וגם אם יש לאמא ואבא סוכרת זה לא גזירה משמיים.  ככל שמשקל הגוף שלך גדול יותר והפעילות הגופנית מועטת כך אתה מקרב את הסכנה של סוכרת לגיל מוקדם יותר ולהיפך. תורשה אני לא יכול לשנות אך יש הבדל אם היא תתפתח בגיל 30 או 80. בגיל 80 עד שהיא תהרוס את האיברים זה ייקח 10-15 שנה אבל אם תתחיל להתפתח בגיל 30 או 40 הצרות יתחילו ב כשאתה בגיל 50. לכן אם אנחנו דוחים את המחלה בשניים שלושה עשורים הרווח הגדול גם לאנשים מבחינת איכות החיים וגם למערכת הבריאות.

להערכתו באזור הצפון, כולל גליל ועד חיפה יש כמעט 100,000 חולי סוכרת הרשומים בקופות חולים מכבי וכללית. "במגזר ערבי השכיחות למחלה גבוהה יותר מבמגזר היהודי ולכן חשוב שנעשה פעילות של מניעה כי הרווח הוא גדול", הוסיף.

אהבתם? שתפו
מאמרים נוספים
לשיתופי פעולה - דברו איתי
אהבתם? שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים נוספים