הטור של בן: סקירת הספר למה דברים רעים קורים לאנשים טובים

למה דברים רעים קורים לאנשים טובים ספר
יכול להיות שלכל אחד יש איוב משלו? ואיך מתקשרת לכך יהדות תימן? בן דולינקו שוחח עם המרצה שלו לשעבר ד"ר חן מרקס שבדק למה הרוע פוגע בטובים ואיזה נס רפואי עברה אשתו

החיים ממשיכים גם שקורים דברים רעים: במסגרת התואר הראשון שלי לקחתי קורס בשם "למה דברים רעים קורים לאנשים טובים". חשבתי שזה יהיה נחמד ללמוד עוד דברים חדשים. מרצה הקורס, ד"ר חן מרקס, הרצה על היסטוריה יהודית מזווית של גיבורים ואירועים משמעותיים. מבין הגיבורים והאירועים היו יצחק, איוב, אסתר, רבי עקיבא כולל מרד בר כוכבא ומותו, יהודי אשכנז בימי הביניים, גלות מוזע בתימן ואדמו"ר מפיאסצנה. שם מרקס הראה פסוקים מהמקרא וכן מהספרים החיצוניים ותיאר את המאורעות שקרו לאותם הגיבורים.

מרקס, מרצה לספרות חז"ל במכללת עמק יזרעאל, מכיר היטב את הנושא על בשרו. הוא בעצמו חווה אירוע משפחתי דומה לגיבוריו בהרצאה. באחד השיעורים הוא סיפר לנו שהוא מעין איוב. אשתו ענבר שכבה במשך חודש מחוסרת הכרה בין חיים למוות. הכל התחיל שהיא לא הרגישה טוב. הרופאים גילו שהיה לה קרע במפרצת ונתנו לה תחזית של שבועיים לחיות. בסוף היא שרדה את זה. מרגע שקיבל מקרובת משפחה ש"לא פשוט הניסיון הזה שלכם" הוא הבין שחייו צריכים להמשיך. הוא הקפיד על ארוחות משפחתיות עם ילדיו. הקליט את שיחותיהם כדי להשמיע ענבר בזמן שהיא מורדמת ומונשמת וסיפר לה על הכל.

האירוע עם אשתו קרה כמה חודשים לאחר שסיים לכתוב את הטיוטה של ספרו החדש שנושא את כותרת הקורס "למה דברים רעים קורים לאנשים טובים". לכן הוא הוסיף בכל פרק קצת מהאירוע שבו ענבר חוותה ואת תהליך הפנימי של מרקס במקביל לפרקים בספר. המקרה של מרקס מזכיר את סיפורו של איוב שיום אחד איבד הכל והיה עליו להתחיל מהתחלה. איוב מנסה להבין מה פשר הדבר של איבוד הדברים כמו משפחה. גם מרקס מנסה להבין באמצעות הסיפורים בספרו איך כיצד להתמודד עם מחלתה של ענבר. כמו איוב, גם מרקס קיבל תמיכה מחברים. אחד מהם ובמיוחד מדוד ג'קסון, פסיכולוג לילדים, שבו הסביר למרקס כיצד להסתדר במיוחד כשילדיו הצעירים שהבינו כי אימם תיעדר זמן מה.

בן דולינקו טור על קורונה ושינויים
ד"ש מהעבר. בן דולינקו

באחד הפרקים האחרונים מרקס מספר על גלות מוזע שהתרחש בתימן

 זה היה אחד האסונות הגדולים בהיסטוריה של יהדות תימן שהתרחש בשנת 1679. בשנה זו גורשו יהודי תימן אל דרום תימן לאזור שפלה מלוח וצחיח בשם תהאמה שבמחוז תעז בו נמצאת העיר מוזע. שם התמודדו היהודים במגיפות, מחלות וחום. ההתמודדות עם חיות טרף ועם סופות חול שגבו את מחירם. רק רבע עד שליש מהגולים נותרו בחיים וזכו לשוב מגלות זו לאחר כשנה. פרטים רבים על גלות זו מצאו את רישומם בפיוטים וקינות שכתבו הגולים אשר נותרו בחיים וצאצאיהם. בין המגורשים היה גדול משוררי יהדות תימן, הרב שלום שבזי, אשר שנתן ביטוי לסבלות התקופה בשירתו. מרקס כתב שבזמן שהתחיל לתכנן את פרקי הספר. היה ברור לו שיעסוק ביהדות גרמניה שאביו והוריו זמן קצר לפני מלחמת העולם השנייה. באותה מידה היה ברור לו שבספרו יהיה ייצוג לתימן שממנה יצאה אימו עם משפחתה. "שתי התחנות הללו, תימן וגרמניה, הן אבני היסוד של הבית שממנו באתי, ושל הבית שאני בונה לילדי. כמה נוח, שאף על פי שמדובר בתחנות אישיות ופרטיות, יש בהן כדי להאיר את התייחסותה של התרבות היהודית לשאלה: למה דברים קורים לאנשים טובים" (עמ' 269).

סיפור על אשתו לא חדש לי. הוא סיפר במהלך הקורס על המקרה שלה. אמרתי לו שהוא מעין איוב. הוא חייך ואמר שזה בדיוק מטרת הקורס שלכל אחד יש איוב משלו. הסיפור של אשתו הוא נס רפואי. מרקס מסביר כי גם כשיש דברים קשים יש תמיד תקווה. המסר בספר הוא שתמיד קורים דברים רעים לאנשים טובים. מה שכן לפעמים הדברים האלה קורים בזמן משברים.

למה דברים רעים קורים לאנשים טובים, חן מרקס, עמ' 392, ידיעות ספרים, 2022.

אהבתם? שתפו
מאמרים נוספים
לשיתופי פעולה - דברו איתי
אהבתם? שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים נוספים

בן דולינקו על עיתוני הארץ ידיעות ניו יורק טיימס

הטור של בן: לא זאת 'הארץ' שלי

בן דולינקו מספר על איך זה נראה ומרגיש לקרוא עיתונים בעברית דווקא בארה"ב. ומה הוא חושב על עיתון הארץ ומה העורכים שלו צריכים לעשות אם הם רוצים להיות הניו יורק טיימס

קראו עוד »