פורום בינוי שפוי התכנס בחיפה, הנושאים לא היו קלים

שרית גולן שטיינברג בינוי שפוי

עודף זמן פנוי וחרדה לגורל עירי הביא אותי למה שיראה עבור חלק מכם אירוע משמים למדי ואילו עבור החלק השני מרתק, נדלניסטי רווחי ומעורר אמוציות – פורום בינוי שפוי שהתקיים היום בעיריית חיפה, ביוזמתה של סגנית ראש העיר עו"ד שרית גולן בהשתתפות מנהלי אגפים במנהל הנדסה ותושבים פעילים ומודאגים כמוני. זה אמור להיות סיפתח למפגשים נוספים שמתחשבים בפעילים עם הסתכלות ריאלית על מה שהולך להיות כאן, הרצונות של גורמים מסוימים והצורך לאזן.
מזמן לא הצקתי לגולן שטיינברג, שמונתה אחרי הבחירות למחזיקת תיק התכנון בעיריית חיפה וליו"ר ועדת המשנה לתכנון ובנייה. הרבה יוקרה עירונית וגם כאב ראש לא קטן, אם יורשה לי להעיר. וכפי שתראו מהרשומה הזו, כשבשעתיים עלו המון נושאים בוערים. וגם כמה הצהרות והצעות בנוגע לשכונות חמות בעיר. כן, יש כאלה מיינד יו.
כל עוד אני עוד גרה פה , והרמז לא במקרה, די מאסתי בלנהוג ברחובות העיר כשאני חוששת מעוד פרויקט תמ"א 38 חזירי וממש לא נחוץ להתחדשות עירונית אלא כזה שמחדש את חשבונות הבנק של הקבלנים משנה את הכרמל ומעשיר אותו בעוד קומות בטון עדיין לא התאוששתי מעקירת עץ האקליפטוס הותיק, אחד בן 100, שנערכה השנה ומותם של אחיו ומסתבר שאני לא דרמה קווין כי כמוני גם אחרים באו עם שאלות בוערות שמציקות להם.
הצוות כלל את רותי רפפורט ופזית שרון מאגף תכנון עיר. אורנה מור מנהלת התחדשות עירונית
ג'מאל כיתאני מנהל אגף פיקוח שהוא וגולן התבדחו יחד כמה היא עושה לו חיים קשים בהתעקשותה על מעקבים בדקניים, נועם דביר – סגן מנהל ראש המנהל, קרן גולדשמיט מהייעוץ המשפטי של העירייה.
הצוות התכונן יופי עם שאלות שנשלחו מבעוד מועד ונושאים שהעלו הפעילים. אני הזכרתי איך הלב התכווץ עוד הרס של מבנה אייקוני כמו מועדון 120 ביפה נוף שהופך לפרויקט בניה אימתני. שאלתי באופטימיות תמימה אם יש אפשרות להחליט שרחובות מסוימים פשוט יוכרזו כ'עוצר בניה' – כאלו שלא עוד בנייה חדשה בהן. תושבי כרמליה הרבים שהיו שם תהו אם ימשיכו לפוצץ את השכונה הירוקה בפרויקטים של שבע קומות בטון במקום בניין חמים קלאסי של שתי קומות.

עקיפת הועדה המחוזית והשכונות שניצלו

"מה עושים עם אלה שעוקפים את הוועדה המקומית ומגיעים ישר למחוזית ואיך יתכן שבמובלעת של קרית חיים מערבית שהכל שם זה בתים פרטיים או גג שתי קומות מתוכנן פרויקט של 7 קומות?", זעקתי . "זו גם הבעיה בכרמליה", אמר אורון רוס כשבלהט הנושא סיפרתי איך כמעט התעלפתי כששמעתי היום ממתווכת כי יש כוונה להרים בניין של 7 קומות ברחוב בוסל יוסף, הממוקם שקרוי 'המובלעת' של קריית חיים, מתחם קסום ומעט מיושן בקטע טוב של בתים פרטיים עד שתי קומות.

"אנחנו לא יכולים לחסום אנשים מלבקש או לחסום אנשים מלרצות להקים מגדל", השיבה גולן שטיינברג, "אנו יכולים לבדוק אם הם עוברים תנאי סף ולראות שהתהליך מתבצע באופן תקין ובסוף יש לוועדה המקומית סמכות להפעיל שיקול דעת. התחדשות בניינית אמורה לעשות סדר מחדש אבל למנוע מאנשים להגיש בקשות או איך פתאום בונים ברחוב רות. הרבה בפעמים במצב נתון כמו כרמליה צריך לבדוק מה התבע אומרת ומה התכנית המאושרת שחלה במקום".
אורנה מור מנהלת המנהל להתחדשות עירונית ציינה כי בקרית חיים מערבית, דניה והגגות האדומים בנוה שאנן יש החרגה של בתים פרטיים, הווה אומר לא צפויות להתרומם שם תפלצות בטון. "הוצאנו אזורים שאנחנו לא רוצים לשנות את האופי שלהם כמו האזור הזה . גם בדניה הכרחנו שלא יהיו שם בניינים של שבע קומות".

ההתערבות לרעה של המדינה

לדבריה, עד מאי 2026 הרשות המקומית צריכה להכין תכנית חליפית לתמ"א 38, שנקראת התחדשות בניינית, אשר אמורה לעשות סדר מחדש ולמנוע מאנשים להגיש בקשות לא מותאמות אם עד אז לא תהיה תכנית כזו, אז תתקבל חלופת שקדתכנית שהיא התערבות של המדינה. ואתם לא רוצים את זה, כי היא מדברת על תוספת זכויות בניה של 400%. הברירה היא בין רע לרע מאוד. החלופה שלנו עכשיו זה לקדם את תכנית התחדשות בניינית.
כשרוס הדגיש את המצב בכרמליה, באומרו כי "התב"ע (תכנית בניין עיר, שמגדירה שימושים וזכויות בנייה בקרקע) איפשרה לקחת בניינים בני 3 קומות בשכונה ולהפוך אותם לבניינים בני 6 קומות. קו ההר הטבעי מביא את הבניינים להתנשא לגובה של 8 קומות. יש כאן שינוי מטורף באופי השכונה. הגיע הזמן לשקול לשנות את התב"ע ולחשב את ערך הקרקע".
על כך הסבירה גולן כי שינוי תבעות בפרטיות יעלה המון כסף: "על מורדות גולדה וגבעת העיזים אנחנו בחשיפה לתביעה של מאות מליוני שקלים, זו פגיעה בזכויות מוקנות.

שרית גולן שטיינברג בינוי שפוי
"מי שידלג מעל ראשנו וילך למחוזית שיהיה לו בהצלחה". עו"ד שרית גולן שטיינברג

"התהפכו היוצרות והמחוזית כבר לא שומר הסף"

גולן הבהירה: "ראש העיר (יהב) אמר ראש העיר בכנס קבלנים בתחילת הקדנציה שאנחנו מצפים שבקשות יוגשו לוועדה המקומית ושלא יעקפו אותנו למחוזית. אם פעם הוועדה המחוזית הייתה שומר הסף שמונעת מהוועדה המקומית מלהשתולל, היום התהפכו היוצרות הוועדה המקומית מנסה לצמצם והמחוזית פורצת כל גבול. השיח פה התרגל לכרמל ירוק של צפיפות מאוד נמוכה. השיח במנהל התכנון מדבר על עשרות יחידות לדונם צפיפות
בואו נאמר את האמת, יש לנו קושי ואני שותפה לו כי אני גרה בכרמליה; לראות את פני השכונה היפה שלנו בבניה הנמוכה שמרגישה כמו בית קטן בערבה הולכת ומשתנה וזה בסדר רק שבדרך צריך לשכנע את מנהל התכנון ואת הוועדה המחוזית וועדת הערר שבסוף סופים בטון של יחידות דיור וזה מה שעצוב מאז שאני בתפקיד אנחנו כל הזמן מנסים להשריש את המונחים של תכנון יוצר קהילה שמדבר על איך שומרים על הצללה ושטחי חלחול ומדרכות. המחיר של עוד מקומות חניה זה בנייה עד קו המגרש וזה אומר שאין שטחי חלחול ובעיני הרבה הרבה יותר חשוב שטחי חלחול מאשר עוד ועוד חניות. זה בסוף איזון בין עולמות".

לחלק את בת גלים?

יורם כהן מבת גלים הזכיר את המהפך המטורף שעוברת השכונה מכל הבחינות והעלה רעיון שלא נשמע מופרך אבל מורכב. "ההתחדשות יכולה לא רק להרוס את מרקם השכונה אלא גם לגרום בעיות לא פשוטות. עלתה לי במחשבה לעשות הפרדה אורבנית ותחבורתית בין מתחם העליה השנייה מכביש 4 ועד הים , כלומר לתחום את רחוב שרל לוץ ולא לתת מעבר בין הרחוב לשכונה אז כל מי שגר בשכונה יוכל להיכנס מרחוב אלנבי, וכל אלו שבאים לבית החולים ולעסקים שיהיו שם יבואו מהכניסה הזו. מצד אחד פיתוח ומצד שני תושבי השכונה ישמרו במרקם שהם חיים בו. כבר היום להיכנס לבת גלים לרמב"ם זה סיוט לפעמים. חייבים הפרדה בין האזור שתהיה בו בנייה גבוהה לבין אזור המגורים של בת גלים".

"בת גלים היא אחת השכונות שיותר מעסיקות אותי, אנחנו מדברים עליה פעמיים בשבוע בישיבות", השיבה גולן, היא מאוד, מאוד אטרקטיבית, אל תעלבו תושבי הכרמל אבל יותר מהכרמל. יש שם בקשות לתמא 38 ובניה חדשה והתחדשות עירונית שאושרה בקדנציה הקודמת. מבחינת הגובה עדיין זה מוסיף יחידות דיור ואתה באירוע של שכונה שמשנה פניה באופן מוחלט. זה מגה שינוי וזה רק הולך ומחמיר ואתה בדילמה . יש שם המון מבנים במצב לא טוב למשל מתחם הבריגדה. זה לא פשוט. הפתרון הוא שבת גלים חייבת עוד יציאה אבל זה יכול להיות רק ביום שימנהרו את הרכבת כי אי אפשר לכלוא את השכונה משני הצדדים.

שכונת בת גלים חיפה
מאוד אטרקטיבית. שכונת בת גלים . צילום מאושר לשימוש מתוך ויקיפדיה

"זה לא מופרך מה שאתה אומר כי היה צריך לעשות כבר לפני 5 שנים תכנית לבת גלים שמסתכלת על הכל וממנה לגזור את התכניות", הוסיפה גולן, "זה כנראה מאוחר מידי כי יש כבר כמה תכניות שאושרו לאורך כל בת גלים. זה לא פשוט . גם ראש העיר הנחה לעצור חלק מהתכניות כי אנחנו חושבים שכל היציאה לכיכר תהרוג אנשים בכיכר. פשוט תהרוג כאלה שרוצים להתפנות לרמבם ואנחנו חושבים איך ליצור שלביות שמתכתבת עם התכניות, צפריר (אחד המעורבים) ישב אתך".

אדריכלית חנה יפה ותושבת הכרמל, שחוקרת ומתמסרת לתחום הבינוי ברמה שכבר הייתה צריכה לקבל שלושה דוקטורטים לדעתי, הזהירה מפני העלמות הבניינים שנבנו בשנות ה-50 וה-60 : "מה שישאר בעיר זה נראה מבנים משנות ה-20 וה-30 שהוכרזו לשימור ואת המבנים שהוקמו בשנות ה-80 ואילך וכל האמצע שיש לו אפיון אדריכלי מיוחד יעלם. אני מצפה שיתחילו לצאת סקרי שימור על בתי שנות ה50 וה60 עם אפיוניהם המיוחדים". הוחלט כי יפה תשלח לגולן דוגמאות ספציפיות.

"מי שידלגל מעל ראשנו שיהיה לו בהצלחה" ועוד נקודות:

*גולן הזכירה רמזה כי אגף רישוי סובל מ"נושאים פרסונליים" ונמצא תחת טיפול הדוק של מנכל העירייה ושלה מתוך הבנה שהוא חייב לחזור לתפקוד מלא. "זה תהליך שיקח הרבה זמן כי מדברים על הכשרה וטיוב העבודה של הבקשות ובנייה מחדש של האגף הזה, תצטרכו הרבה סבלנות , הדברים מאוד מורכבים".
* פרסום באתר העירייה חייב להתבצע במקביל לפרסום בעיתונים. אחד הפעילים סיפר שהוא עוקב בקדחתנות אחרי מודעות הפרסום בעיתונים המקומיים ואיך גילה איכשהוא שהפרויקט החדש שרוצים לעשות לחרדתנו ברחוב רות 23 לא היה בעיתון. דיון מדוקדק יותר היה על גודל הפונט פלוס תלונה על פונט קטן במיוחד וקשה לקריאה, אולי במיוחד, של המודעות שמפרסמים בעיתונים ביחס לפרויקטים חדשים.
* גולן הבהירה שהיא לא מקבלת בעיניים עצומות כל דרישה ובקשה של קבלנים. "יש כל מיני דברים מורכבים אבל המסר הוא ברור – יזם שיתנהל כמו שצריך ותקין נלך איתו. יזמים שיעשו בעיות אנחנו נבדוק אותם ואני לא מפחדת לאמר את זה כמו שלא פחדתי להגיד להם שמי שידלג מעל ראשנו וילך למחוזית שיהיה לו בהצלחה . אני אתנגד ולו בשביל הדווקא. יש יזמים שנכנסים לתקופת עונש מאיימים עלי בתביעות משפטיות ומתנהלים מול התקשורת כי חושבים שיפעילו לחץ אז אני לא לחיצה . עם זאת להיות דובי לא לא, לא משרת את המטרה.

אהבתם? שתפו
מאמרים נוספים
לשיתופי פעולה - דברו איתי
אהבתם? שתפו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים נוספים

בן דולינקו על עיתוני הארץ ידיעות ניו יורק טיימס

הטור של בן: לא זאת 'הארץ' שלי

בן דולינקו מספר על איך זה נראה ומרגיש לקרוא עיתונים בעברית דווקא בארה"ב. ומה הוא חושב על עיתון הארץ ומה העורכים שלו צריכים לעשות אם הם רוצים להיות הניו יורק טיימס

קראו עוד »