שימו בוויז רחוב ירדנה ארזי, חיפה

רחוב ירדנה ארזי שכונת גבעת זמר חיפה
אייקון המוזיקה הישראלית קיבלה בחיפה רחוב על שמה, בעודה בחיים. עניין בהחלט מיוחד שהיה ראוי להגעתי. איך ירדנה במפגש קרוב, מה עוד מחכה בשכונה החדשה והלא מעצבנת לשם שינוי בחיפה ואיך קשורה לפה גם הפעם עפרה חזה המנוחה?

"המציאות פשוט עולה על כל דמיון, איך זה יכול להיות? אני עוד לא קולטת, לקבל רחוב על שמך כשאתה עוד חי זה זה יוצא דופן". אומרת לי ולעולם ירדנה ארזי, כשהיא מגיעה לטקס הכרזת הרחוב על שמה בשכונה חיפאית חדשה שנקראת גבעת זמר, שגם היא סיפור בפני עצמה אבל על כך בהמשך.

היה די מחמם לב בטקס להכרזת שם הרחוב. אפילו בשביל עיתונאית צינית שלא מתה על בניה חדשה ומבחינתה שחיפה תחזור עכשיו לשנות ה-80, בעיקר שכונות הדר ומרכז הכרמל. ירדנה ארזי, יפהפייה נצחית שהשנה היא בת 70, מתהלכת במתחם שבו חונכים את הרחוב פלוס טקס חשיפת השלט. עניין לא קטן בשבילה וגם בשביל החיפאים. הרי היא גדלה כאן לפני שהפכה לאייקון מוזיקלי ותרבותי של ישראל.

מזמן לא הגיעה לחיפה אושיה שמעניין אותי להביט בה מקרוב. באיפור עיניים מושלם, ושוב, היופי הזה, אמרה ירדנה בהתרגשות: "אמרתי בהתחלה שזה לא יכול להיות, יש כל הזמן את הילדה בתוכי שגדלה פה, הלכה את השבילים האלה, הראשון שעולה בראש זה אבא ואמא שחיו כאן חיים קשי יום. הורי כבר אינם בין החיים אבל אני כאילו רוצה להגיד להם, תראו אבא ואמא, יש רחוב על שם ארזי בחיפה! אני חושבת שהם היו יוצאים מדעתם מרוב שמחה וגם עכשיו הילדה שבי עומדת ולא מאמינה, אולי זה רק חלום? ואולי לחלומות של ילדה יש דרך להחזיר אותה הביתה אל השורשים" .

פה תקום שכונה

נשמתי לרווחה שראיתי שבינתיים בגבעת זמר לא יהיו מגדלים וכרגע הבניינים הנבנים בה נראים סבירים עד נאים, מאוד כרמליסטיים. גבעת זמר מוקדשת לתרבות הישראלית: יבנה בה פארק אפי נצר. יוכרזו רחובות על שמם של אהוד מנור ויהורם גאון. חיפה זו עיר של מדרגות, שלפעמים מנוצלות למטרות מעניינות כמו מירוץ- נסו את זה , נראה אם תשרדו 3 דקות, אני כמעט נפחתי את נשמתי בין הדר לכרמל אבל נחזור לאישיו:  בשכונה יהיו גם גרמי מדרגות חיצוניים שיזכו לשמות של זמרים כמו מדרגות אהובה עוזרי או עוזי חיטמן ובשכונה יהיו גם כיכר משינה וכיכר כוורת. השכונה תכלול כ-7 רחובות, עם בניה נמוכה יחסית של בנינים בני 4 קומות לערך. רחוב ירדנה ארזי מתעתד להיות רחוב שקט ללא מוצא. הוא משקיף על נוף המפרץ ולהערכת דוברות העירייה, דירה בו תעלה כ-3 מיליון שקלים.

סיפור ילדות

מול קהל שהורכב מראש העיר עינת קליש (השתיים הסתודדו והתחבקו רבות מה שהעלה בי את ה"חשד" של חברות מוקדמת בינהן), בכירים בעירייה שנהנו לנגוע קצת באבק כוכבות וגם מעריצים ותיקים חביבים. ארזי סיפרה על הילדות ברחוב ארלוזרוב 65: "רק כשההורים שלי עלו לחיפה הם הרגישו בבית. ילדות צנועה, של טבע, לא היה לנו הרבה. תפאורת הילדות של עמיר אחי ושלי הייתה דלה ומאוד מאוד לא זוהרת. דירה קטנטונת, צרות קטנות של יום יום. לא היו להורי חלומות גדולים, רק רצון לשרוד את היום. לאבא הייתה חנות למוצרי חשמל ברחוב בלפור הסמוך. אני זוכרת שראיתי בתים יפים וארמונות בז'ורנלים שההורים שלי הביאו מצרפת וגרמנה. הם הציתו לי את הדמיון. היו כל כך שונים ממציאות החיים שלנו ברחוב ארלוזרוב בשנות ה-50 וה-60. אבל זה היה בית חם ומלא במוזיקה. הרבה מפריד בין ימי ילדותי למקום הכל כך יפה הזה. נעשה לכאן טיולים משפחתיים נעקוב אחרי הבנייה, זה יהיה מאוד מרגש".

ירדנה ארזי רחוב גבעת זמר חיפה
רוצה לעבור לגור כאן? ארזי ובעלה נתן תומר צילום: נטע פלג

אחר כך אמרה בהומור למי שהצליח לשמוע, שבראש העין כבר יש רחוב על שם עופרה חזה וששניים מהנגנים שלה, ירדנה, גרים בו . "אם אעבור לגור בחיפה? מי יודע, ימים יגידו,  תנו לי שבוע לחשוב על זה… אני כבר עכשיו כל כך מתרשמת מהעיר, השכונה, הנוף שיש כאן", אמרה ארזי בחביבות. בסיום האירוע אפשר להניח שהיא חזרה לעירה תל אביב . אבל היי, חיפה זו עיר שפנסיונרים וקשישים אוהבים. נכון לנתוני ביטוח הלאומי לשנת 2018 23.4% מתושביה קשישים. זה אמנם נבדק לפני אבדונות הקורונה אבל סביר להניח שדבר לא באמת השתנה, כך  שאם ירדנה ארזי אי פעם תזדקן, אולי יש על מה לדבר.

 

אהבתם? שתפו
מאמרים נוספים
לשיתופי פעולה - דברו איתי
אהבתם? שתפו

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים נוספים

בן דולינקו על עיתוני הארץ ידיעות ניו יורק טיימס

הטור של בן: לא זאת 'הארץ' שלי

בן דולינקו מספר על איך זה נראה ומרגיש לקרוא עיתונים בעברית דווקא בארה"ב. ומה הוא חושב על עיתון הארץ ומה העורכים שלו צריכים לעשות אם הם רוצים להיות הניו יורק טיימס

קראו עוד »