השבוע התקיים מפגש של פורום בינוי שפוי, השתתפו בו תושבים מכרמליה, בת גלים, כרמל מערבי ואחוזה. הנה כמה מהנושאים והחדשות שעלו בו :
- יו"ר ועדת המשנה וסגנית ראש העיר שרית גולן שטיינברג עדכנה כי השנה האחרונה הסתיימה עם מתן של 1020 היתרי בניה להבדיל משנה שעברה בה ניתנו כ-1700 יחידות דיור. זה אמור לשמח את שוחרי הבניה השפויה, ירוקה ומי שמתנגד לפרויקטים שיסתמו את הכרמל וחיפה בכלל. לדברי גולן שטיינברג: "יש קיטון בתוספת יחידות הדיור בהיתרי תמ"א 38 . "יש לנו ויכוחים וקשה בישיבות עם היתרי תמ"א 38 כי אנחנו ממש רואים את ההבדל בין היתרי תמ"א והתחדשות עירונית מבחינת שינוי מרחב . נפתח פער שיצאו פחות היתרים ב-2025 כי היו פחות החלטות בשנים קודמות, אבל גם כי יש יותר האטה במשק ובחלק מהמקומות. אנחנו כוועדה דחינו בקשות להיתרים וזה הלך לעררים. וכל החלטה כזו יכולות לעבור בערך שנתיים וזה מייצר את הפער, כשעוברים את כל השלבים. צריך להבין שכשמגיעה בקשה אין לנו פריבילגיה לא לקלוט. אנחנו מחויבים לקלוט תנאי סף ולהעביר הלאה לפרסום. לאחר מכן זה חוזר לבדיקה מרחבית.
- תמ"א 38 אמורה לפקוע בסוף אפריל ומה שהיה אמור להחליף אותה זה תכנית התחדשות ביניינית. "זו תכנית שמי שמממן אותה זה הרשות הממשלתית אחת ההחלטות הייתה שתכנית ההתחדשות הבינינית לא יהיה ניתן להוציא מתוכה היתרים במוקדים מסוימים. ברגע שתמא 38 הולכת לפקוע אין טעם להתייחס אליו ועוברים להתחדשות עירונית. ההסתכלות לכל אזור זה פונקציה של רחובות מזינים, בין אם זה לציר הרכס או לשכונה. נצטרך לקבל החלטה מה הקיבולת האפשרית מבחינת התחדשות עירונית וגם בקשות שכבר התקבלו של תמ"א 38".
עוד היא אמרה: "המלחמה האיצה אנשים ללכת למסלול של תמ"א 38. אצלי למשל עלי להוסיף 200 אלף שקל לממד בביתי הפרטי. בבתים בכרמל אני לא חסה על אף אחד כי כל דירה מכפילה את שוויה אז בעלי הדירות יכולים לשאת את זה. תבינו, יזמים מנסים ותושבים לחוצים על ממדים, יש החתמה בנווה שאנן במתחם שהוא בכלל של בניה מרקמית נמוכה. אנחנו במאבקים, אבל בסוף נצליח במשהו".
שימור
- בשורה לא מעודדת לאוהבי השימור של מבנים. גולן שטיינברג שיתפה: " שימור לא התחום שלי אבל השבוע קיבלנו פסק דין לא טוב על (רחוב) הירקון 12. זה מבנה שועדת השימור סירבה להוציא מרשימת השימור ונידונה השאלה אם אפשר להגיש על זה ערר בלי לחכות לועדה מקומית. בית המשפט קיבל את העמדה שועדת שימור ניתנת לערר בפני עצמה ושהעמדה של ועדת שימור זה לא קדוש.
נעשו פה הרבה סיקור שימור שחלקם כללו מבנים ברמת שימור ב'. בשימור ב' כשאתה מכניס יותר מידי אתה משיג את ההיפך, שלא יהיה שימור כי זה מביא לפסקי דין . נכנסה מנהלת מחלקת שימור חדשה ואני מקווה שבקרוב נביא את סקרי השימור של הדר . ברגע שזו רשימת השימור שאנחנו חותמים עליה כך יהיה. אנחנו כנראה נתוקצב בתקציב ממשרד הפנים להכנסת תכנית תב"ע להדר . בסיס של רשימת שימור שאנחנו יכולים להיות רגועים לגביה גם נעביר סטטורוית וזה יקבל תקציב אחר".
חדשה אופטימית- מה עם המבנים הנטושים הרבים בעיר?
אני בתור עיתונאית וגם שוחרת שימור וירוק בעיר, הערתי בכעס לא כבוש כי בחיפה יש מאות מבנים נטושים ולמה לא עושים איתם כלום לכאורה לפני שממהרים לאשר פרויקטים חדשים. הופתעתי מהתשובה. "אנחנו העיר הראשונה בארץ שבה ראש העיר מינה ממונה על מבנים נטושים", אמרה גולן, "הממונה על המבנים הנטושים מיפה אזורים ומיפה מבנים. שמו ויטלי, בחור מוכשר. התחלנו באזור של הדר, שבו ממפים גם בעלויות אם זה מבנה נטוש של עיריית חיפה אנחנו בודקים מה אנחנו יכולים לעשות איתו בהתאם לייעודי הקרקע ותקציבים . אם זה מבנים פרטים זה ליצור קשר אם הבעלים הפרטים ומש מזמינים אותם לעירייה ואומרים להם מה אנחנו יכולים לעשות כדי לעבוד יחד. הטיפול במבנים נטושים אבל הוא לא חלופה לזה שמישהו אחר נמנע ממנו להגיש תמא 38 כי אני לא יכולה לעשות את זה".
איך להתייחס לואדיות ?
האדריכלית נועה בלטר הציגה את בעיית הואדיות בחיפה, על כך שהן לא נחשבות לפארקים, שכן בתוכנית ח.פ 2000 אין התייחסות לשטחי הוואדיות. "משום שזה שטח פתוח אז הועדות לא מתייחסות לזה , כי זה לא נספר בתור שצ"פ" אבל הוא בעצם החצר האחורית של חלק מהשכונות. אין שום מסמך מדיניות שמתייחס לואדיות וקובע מה יהיה העתיד שלהן בנוגע לבניה עירונית. כיום אין זכויות בשטחי הואדי".
גולן נתנה כדוגמא את התכנית לפרויקט ברחוב אהוד 34, באחוזה. במתחם יש מגרש צר, שהוואדי כמעט "נוגע" בו. גולן הסבירה, שמסמך מדיניות 2020 נקבע מרחק של 6.5 מטרים בין המגרש לוואדי, כשמחשבים שטחים מחשבים את הכל, והמגרש גובל בוואדי. "לשמור על גבול מגרש זה אומר שצריך לשמור את הכל, היזם לא קיבל אישור שם לשטח עבור חניות".
כבר אין תמ"א בחינם
- משהו חדש שעלה מהישיבה והימם אותי. לדברי גולן שטיינברג, "היום כבר בתמאות אנחנו רואים את זה, למשל בכרמליה לא רק שיזמים לא נותנים תוספות בניה, יש כבר ביניינים שמבקשים השתתפות כספית. הנה לדוגמא ברחוב מרגלית 36 היזמים ביקשו שכל דייר ישתתף בעלויות הפרויקט ב-350 אלף שקלים, מה שיאפשר להקים אותו עם קומה אחת פחות, כלומר "יוריד קומה מהפרויקט". הם הסכימו
גולן שטיינברג: "אתה מקבל "קופסה" תסתדר בקופסה שיש לך, ואי אפשר לעבור את מספר הקומות. אנחנו עוברים בקפדנות על כל תכנית תמ"א מה שלא תואם מסמך מדיניות עף החוצה. הנחיות מרחביות זה כל ההנחיות בינוי שמנחות את האדריכלים למשל בעיצוב ממשק בניין מול הרחוב".
השבוע נכנס מנהל חדש על אגף הפיקוח על הבניה והוא הוצג בישיבה, דן ירדן, אשר שישמש גם כפקיד היערות החדש בעירייה. האגף סובל מחסר של כח אדם ונקלטו עובדים חדשים וכעת מרוכזים בשלב ההסמכות. החתימה הנדרשת נמצאת בידי השר לביטחון פנים ונכון לעכשיו הוא מסרב לחתום על תקנים נוספים".

הסבל של התושבים
התושב הפעיל אורון רוס תיאר איך אחרי שפרויקט מאושר הוא והשכנים שלו בכרמליה (וזו רק דוגמא) סובלים מדי יום. "לוקחים לנו חניות ציבוריות , לוקחים את החניה, חוסמים אותה, מלכלכים את האתר, לא מגדרים ומשאירים גועל נפש, אין שימור עצים, עצים מתים במהלך הבניה, אין הקפדה על שעות כניסה של משאיות. יש שישו ושימחו אחד גדול
יעל אמיתי ציינה כי היזם לידה עומד בחוקים (של העירייה לגבי בנייה) ועדיין כמות ההפרעה היא אדירה. "לא היה צריך לאשר להם לקדוח כל כך עמוק. אבל אישרו ועכשיו מעירים אותי בשבע בבוקר".
גולן שטיינברג הבהירה: "העירייה לא נהנית מהיטלי השבחה של תמא 38. מעולם לא אישרנו לגרוע 10 חניות מכל צד. ההוצאות עבור העירייה על מה שקורה שחוסמים מדרכה הן הרבה יותר גבוהות ממה שמקבלים. במקרים שאין ברירה אנחנו מאפשרים לחסום חניות במינימום האפשרי של 2 או 3 חניות. מדרכה נחסמת רק במקום שבו אין ברירה. אם יש מקומות שבהם ניתנו אישורים שלא ידעתי עליהם, אבקש להעביר זאת אלי. אין לנו אינטרס לגרוע מחניות כי זה גורם לנו לכאבי ראש. כל צמצום שעת פעילות זה אומר להאריך את תקופת הבניה. עם זאת, בקרבת מוסדות חינוך אפשר להורות להם להתחיל לעבוד בשעה 8:30.
"יש מקום שבו עצרתי פרויקט אחרי שניתן אישור בגלל פגיעה בעצים. אנחנו עוצרים תהליך לפעמים גם אחרי שקיבלנו היתר".
לא תהיה השתוללות עם מתחם אגד בת גלים
אולי יהיו פה כמה שישמחו לדעת העירייה מתנגדת לתכנית החדשה של אגד בבת גלים כפי שהיזמים רוצים אותה. המבנה המיתולוגי של אגד והרמפה הם לשימור. אבל יש שם תכנון לעוד מגדלים ובעירייה מסרבים לאשר זאת וביקשו להוסיף שטח לבית ספר יסודי נוסף. "החלום שלי ששדרות בת גלים ימשיכו עד קרית אליעזר ויהיה חיבור בין השכונות", היא הוסיפה. אותי מעניין איך זה יכול לצאת לפועל, אבל אין ספק שזה יהיה מרענן משהו.







