החיים חוזרים לחיפה. הגיע הזמן. זה מתבטא גם באירועים ופתיחות שכמו נעלמו לגמרי מהאופק. והנה מתחילים הטפטופים בדמות תערוכות חדשות. ועוד לא התחלנו לדבר על החג של החגים ופסטיבל הסרטים.
ביום שלישי האחרון, התקיים אירוע ההשקה לתצוגה חדשה וסרט בכיכובו של עידן אלתרמן, תחת השם המסקרן "אנו בונים פה נמל". חוץ מכותבת שורות אלו שהגיע לסקר ולראות קצת נוסטלגיה, השתתפו באירוע, בין היתר, מנכ"ל חברת נמלי ישראל, טיקו גדות; מנכ"ל מוזיאוני חיפה, יותם יקיר; סגן ראש העיר חיפה, אביהו האן; אוצרת המוזיאון הימי הלאומי, עדי שלח והשחקן עידן אלתרמן.
הסרט "אנו בונים פה נמל", שאורכו כ- 10 דקות, מציג את סיפור הקמתם של הנמלים בישראל – מימי המנדט הבריטי, דרך העשורים הראשונים לקום המדינה ועד להקמת חנ"י ובניית נמלי "המפרץ" ו"הדרום" בשנים האחרונות. לצד הסרט יוצגו מוצגים ותצלומים היסטוריים של נמלי ישראל מאוסף מוזיאוני חיפה.
הסרט הופק על ידי גביש מדיה, בבימויו של תום גביש ועפ"י תסריט מאת ארז פולק. לסרט נבחרו מספר דמויות מפתח שבעזרתם מסופר סיפור הנמלים בישראל: סר פרדריק פאלמר, מתכנן נמל חיפה; זאב הים – הדמות המיתולוגית של התעשייה הימית העברית; חיים לסקוב, שהקים את רשות הנמלים שלימים הפכה לחנ"י; ודוד בן גוריון, ראש הממשלה הראשון של ישראל, אשר הגה וקידם את בנייתו של נמל אילת. את הסרט מוביל השחקן עידן אלתרמן, אשר לוקח את הצופים למסע בזמן שבו הם פוגשים בדמויות השונות.
כדי לוודא שאני לא מדמיינת וזה לא באמת בן גוריון שמדבר שם עם אלתרמן, אכן וידאתי שבסרט נעשה שימוש בטכנולוגיית AI ובאנימציה על מנת "להחיות" צילומי ארכיון ישנים אשר קיימים רק כצילומי סטילס. זה היה מדליק משהו.
שער המסחר העיקרי
ארץ ישראל ממוקמת על דרכי מסחר שמחברות בין שלוש יבשות – אסיה, אפריקה ואירופה – ולכן לנמליה נודע מקום חשוב לאורך ההיסטוריה. נסיבות מדיניות וביטחוניות הביאו את ישראל להיות הלכה למעשה "מדינת אי" – מדינה יהודית במרחב של מדינות ערביות, ללא יחסי שלום עם רובן. נמלי הים משמשים בה שער מסחר עיקרי, ודרכם עוברות מרבית הסחורות, שהיקפן גדל בעקביות עם השנים. סיפור הנמלים בישראל משקף מהלך של התבגרות: מהקמת נמל חיפה הבריטי ונמל תל אביב בתקופת המנדט בשנות ה־30 של המאה העשרים; דרך הקמת נמלי אילת ואשדוד בהתאם לצרכים האסטרטגיים של המדינה בשנות ה־50 וה־60; ועד מהפכת המכולות, הרפורמה בנמלים והקמת הנמלים החדשים בעשורים האחרונים. הבשלה זו היא תולדה של תהליך הדרגתי של רכישת מקצועיות ופיתוח יכולת תכנון.
במוזיאון הימי הלאומי הוקם מתחם מיוחד עבור הקרנת הסרט ונרכש ציוד מולטימדיה איכותי. התצוגה החדשה היא חלק מתערוכת קבע שמוקדשת לסיפורה של הספנות העברית, שנבנית במוזיאון בשלבים. היא מצטרפת לתצוגה חדשה נוספת שנפתחה השנה, "דם. כסף. אוניות.", שבמרכזה סיפור התפתחותו של צי הסוחר הישראלי הודות להסכם השילומים עם גרמניה.
קצת אוף טופיק אבל מאוד מתקשר: האן, שחזר בדיוק מועידת המפרץ שהייתה כנראה האירוע של היום, סיפר : "אנחנו מקבלים מהרבה מאוד מדינות בעולם פידבקים שהם רוצים לבוא ולחזור לחיפה, להשקיע בחיפה ולהפוך אותה לעיר של חדשנות טכנולוגית, תעשייה נקיה אם זה חיבור לאקדמיות ואנחנו רואים שיש פה פוטנציאל לשנות את העיר כבר בקדנציה הנוכחית. אנחנו הולכים להשקיע הרבה מאוד כדי לקדם תכנית מתאר ארצית ל תמא 75 שהולכת לשנות את כל מפרץ חיפה ולהפך אותו לעתיד הכי חשוב לילדים ולנכדים שלו, עיר נקיה מהמערך הפטרוכימי . זה הולך להשתנות. לפני שעה היו פה לפחות שישה שרים של ממשלת ישראל במרכז הקונגרסים ולא היה שר אחד שלא דיבר על ההיבט הזה שבו נגיע למפרץ חיפה חדש מפטרוכימיה לחדשנות ותיירות".
לדברי טיקו גדות, מנכ"ל חברת נמלי ישראל: "אני גאה להשיק את התערוכה. זאת כחלק משורה של
מיזמים שמקדמת חברת נמלי ישראל להגדלת המודעות לחינוך ימי בישראל, הרחבת המחקר הימי
והכשרת דור העתיד בתחום תשתיות התחבורה וההנדסה הימית. לא במקרה נבחרה חיפה המשמשת עיר נמל והיא דוגמה לעיר המשלבת איכות חיים ופעילות נמלית. בתצוגה החדשה, המבקר ייחשף בדרך ייחודית להקמת הנמלים בישראל, שהם עוגן לכלכלת המדינה ולתרומתם החשובה למשק הישראלי״.
עידן אלתרמן כבש את הקהל בחמידותו כשסיפר בבכנות משכנעת על חיבתו לחיפה. הוא גדל ברחוב שמשון ועדיין מחובר ומבקר פה תדיר. "כמי שגדל בחיפה, הפרויקט הזה מאוד קרוב לליבי. המוזיאון הימי היה אחד המקומות הכי אהובים עלי כילד והנמל היה חלק בלתי נפרד מהעיר. אני שמח להשתתף בסרט שמספר את סיפור הנמלים ומקווה שהקהל יתחבר אליו".
לדברי עדי שלח, אוצרת המוזיאון הימי הלאומי: "נושא הנמלים בישראל לא הוצג עד עתה במוזיאון. נמל מעצם מהותו מהווה נקודת מפגש בין תעבורה ימית לתעבורה יבשתית, לכן אי אפשר למעשה להבין ספנות לעומק מבלי להתייחס גם לנושא הנמלים. בחרנו להפנות את המבט לפרק החשוב הזה, שהוא חלק מתערוכת הספנות הישראלית שאנחנו יוצרים במהלך הדרגתי ובשלבים".
יותם יקיר, מנכ"ל מוזיאוני חיפה, הוסיף: "חיפשנו דרך להעביר את הסיפור המורכב של נמלי ישראל לקהל שלנו בדרך יצירתית, שתספר סיפור היסטורי, אך תעשה זאת בחן ובגובה העיניים של הנוער והילדים. חשוב לנו מאד שגם קהל צעיר יוכל להתחבר ולהיות מועשר. המוזאון הימי מארח מעל 50 אלף מבקרים בשנה וההתפתחות שלו ניכרת ומשמעותית.
"לא היינו יכולים לספר את הסיפור הזה בלי שיתוף הפעולה המיוחד עם חברת נמלי ישראל (חנ"י) הן בהפקה והן בפיתוח התכנים. זה שיתוף פעולה שהוא win win במלוא מובן הביטוי".
ימי ושעות פתיחה לקהל הרחב:
ימים א', ג', ד', שבת: 10:00-16:00
יום שני – סגור
יום חמישי – 10:00-18:00
יום שישי – 10:00-14:00
שעות פעילות מורחבות במהלך חנוכה. מחיר כרטיס כניסה: 17.5-35 שקלים.